Läsarfråga, blekning

Gwen Stefani är väldigt fin i sitt blekta hår men det är lätt att det går fel när man bleker! 

Hej, jag har hört att man kan få ”tuggummihår” av att bleka håret. Hur blir håret då och hur vet man att man har det?
Hur länge kan man vänta att bleka håret mellan gångerna? Och varför blir håret gult/orange när man bleker det?
Kan man undvika det på något sätt och få bort alla varma toner från håret.

Med vänlig hälsning
Matilda

Hej Matilda! 

Ja det kan man få och det är för att man förstört bindningarna i håret så att det blir elastiskt för att sedan gå av. Man vet att man har det eftersom håret inte känns som hår längre. När det är blött är det slemmigt och drar man i det är det som en känsla av tuggummi. Det går väldigt lätt av när det är i den här konditionen och det är det man kallar ”kemisk klippning”. 

Hur länge man kan vänta mellan blekningarna är helt beroende av hårets kvalité och vilka produkter man använt.  När man bleker ett hår kommer varma pigment fram och beroende på hur mörkt hår man har och hur stark blekning man använder kan det bli allt från orange, ljusbrunt, gult, beiget och vitt. 

Man undviker lätt orange och gult hår genom att man använder svaga blekningar anpassade just för den kundens hår. Det är därför det är bra att gå till en frisör när man vill bli ljusare för att det är väldigt svårt att göra hemma. Blekningar som man köper i vanliga butiker är ju inte anpassade just till ditt hår utan blir tyvärr väldigt ofta gula. En helblekning ska man aldrig göra själv hemma.


Efter man blekt det och det blivit gult kan man lägga i en nyansering. Man kan t ex använda sig av en färg, toning eller färginpackning med lila eller blå pigment i beroende på hur mycket varma pigment som finns i håret. 


Hoppas jag lyckades svara på dina frågor 🙂

6 thoughts on “Läsarfråga, blekning

  1. Hej!

    Kan du inte ge tips på färg, toning och färginpackningar som man kan använda för att få till rätt nyans? Vet att du tidigare tipsat om färgbombem från loreal men jag söker efter något som håller i sig lite mer och ger ett mer vitt/silvrigt resultat till mitt slingade hår.

    Tack för en bra blogg!

    • Hej! Jag tycker du ska prova Color fresh från Wella i färgen 0/89 den är mer effektiv och du kan antingen använda den som schampo eller så kan du ha den som en toning och låta den verka upptill 20 min för intensivare resultat.

      Kul att du gillar min blogg:)

  2. Hejsan, jag hade tänkt att gå hela vägen o bli blond hos frisören om en vecka, så jag undrar det här med tuggumi hår, går man till frisören finns det väl ingen risk för att det blir så? :O Frisören har väl koll? sen så har jag byggt upp o vårdat mitt hår ordentligt och senaste gången ja gjorde mitt hår riktigt ljusbrunt var för 4 månader sedan. Om jag blir blond, tror du det kommer bli jätte slitet? (tänkte bli typ ljus honungsblond) För tycker själv att det är i bra skick förutom lite torrt o slitna toppar. Jätte nojjig för att det ska bli svintohår!

    Tacksam för svar 🙂
    hälsningar

    Mia

    • Hej Mia! Nej går du till en professionell frisör behöver du inte oroa dig för tuggummi hår eller att det blir förstört. Det sitter lite på håret att bleka men det återhämtar sig snabbt. Gör några inpackningar efteråt så kommer det snart vara tillbaka i din nuvarande form.

      Lycka till 🙂

  3. Hej!
    Jag var till en frisör för att slinga håret och det resulterade i sk ”tuggumihår”. Jag har normalt väldigt tåligt hår men känner nu att det är helt förstört. Jag gör inpackning flera gånger veckan. Jag var tillbaka till frisören o frågade vad jag kunde göra för att vårda det slitna håret o fick då köpa nån kräm som jag skulle krama i topparna. Men ingenting hjälper. Jag tappar rätt mycket hår fortfarande. Jag slingade för drygt 1 månad sedan. Har du nåt tips hur jag kan vårda håret för att återfå skicket?
    Mvh
    Therese

    • Hej Therese!
      Vad tråkigt att du fått håret förstört av en frisör. Det bästa mot riktigt slitet hår är Redkens Extreme serie. Satsa på schampo, balsam och anti snap. Då borde håret återfå sin styrka inom 1-3 månader. Lycka till!

Kommentera

