Läsarfråga, tona ner blonthår

Hej!
 
Jag hade bruna och blonda slingor i mitt hår, men ville ha lite blondare, men samtidigt ha kvar några av de bruna så det blev lite skiftningar i håret. Dessvärre förstod inte min frisör det, utan la massvis med täta, blonda slingor (blekning) så nu är håret för ljust och ser nästan helblonderat ut.
 
Tyvärr bor jag på en annan ort än frisören som gjorde dem varpå jag inte kan gå tillbaka. Jag tänker besöka en ny frisör, men vad kan jag göra? Be frisören lägga tunna bruna slingor eller annan nyans av blond? Kan jag göra det direkt eller måste håret vila mellan behandlingarna.
 
Kan jag lägga Revlons färgbomb 931 tillsvidare tror du?
 
Snälla, ge mig något förslag, utifrån min beskrivning. 
 
Mvh
 
Anna

Hej Anna! 

 
Tråkigt att frisören inte förstod dig. Jag tycker du kan gå och göra slingor direkt om du vill. Det man kan göra är att lägga olika nyanser av beige, guldblond och ljusbruna slingor för att få det mörkare med snygga skiftningar. Eftersom det är mörkare toner som frisören lägger i sliter det inte på håret direkt och du kan göra det på en gång. 
 
931 kan bli jättefin i ditt hår. Prova först på något parti i håret för att se hur färgen blir. 
 
Lycka till! 
8 thoughts on “Läsarfråga, tona ner blonthår

  1. Hej, grym blogg!
    Nu är det så att jag i ganska många år har använt mig av blekning för att kunna få blont hår. Men har märkt att mitt hår inte klarar av det och har övergått till färgning istället.
    Igår färgade jag om mitt hår och ville få det riktigt blont, i längderna vart det ungefär den färg jag ville ha med i utväxten(har ganska mörkt brun hårfärg egentligen) så vart det jätteorange! Någon idé på hur jag ska få bort det? Ska jag gå till en frisör i fortsättningen eller har du något tips på någon funkande hårfärg jag kan använda?

    Skulle vilja få hårfärg i stil av denna tjejs hår! http://imfancy.blogg.se/

    Tack i förhand, kram!

    • Hej! Tack vad kul att du gillar min blogg 🙂

      Anledningen till att du blev orange i botten är att du var så mörk innan. Färgen klarar att inte av att ljusa upp tillräckligt och många varma pigment tillkommer när man ljusar upp, färgen klarade inte av att dämpa det helt enkelt. Det är svårt att ljusa upp ett så mörkt hår så många steg så jag tycker att det bästa är att du går till en frisör, färgerna man kan köpa själv är inte tillräckligt starka för att fungera på ett så mörkt hår.

      Först och främst behöver du ljusa upp utväxten lite till. Sedan för att bli av med tonen orange behöver man tillsätta kalla pigment för att neutralisera färgen. När det gäller orange är det blått man ska tillsätta. Men det är svårt att få till det hemma bra så jag skulle rekommendera dig att du går till frisören och får hjälp.

      Lycka till 🙂

  2. Hej jag har en fråga! Jag har haft sandre färgat förut menn för ungefär ett halvår sen så tonade jag mitt hår mörkbrunt, nu vill jag ha tillbaka min färg vad kan jag göra??
    Tacksam för svar

    • Hej! För att få tillbaka håret till din riktiga färg skulle du behöva avfärga håret så det ljusas upp sedan lägger man i en kalla ton så att det blir en cendré färg. Men det är svårt att göra själv så jag skulle verkligen rekommendera att du går till en frisör.

      Lycka till!

  3. Hej! : )

    Skulle verkligen behöva råd om hur jag fixar till mitt hår!!! Jag har alltid varit väldigt ljusblond,men på senare år blivit mörkare och har då slingat upp det..nu är jag trött på denna utväxt som måste fixas hela tiden,så vad gör jag?? Det yttre håret är väldigt blont,medans allt det undre plus utväxt är hm..råttfärgat,suck! Jag är heller inte purung längre och känner att jag nog vill dämpa ner det lite,men vill inte bli för beige el ”askig”! Tycker det är såå snyggt med nyanser åt rött men vill samtidigt slippa jobba med utväxter alltför ofta…mina blonda slingor har flera olika nyanser,kan jag ha i color fresh 8/03 el blir det typ ”råttfärg”?? Skulle väl helst gå till frisör men är en ganska fattig mamma..har testat chokladbrun,kastanj, m.m och passar faktiskt riktigt bra i mörka nyanser,men längtar ändå alltid tillbaka till det mer blonda så jag har bestämt mig att fortsätta vara åt det blondare hållet fast helst mer åt det guldiga kanske,iaf inte superblont!!! blev en låång fråga..måste jag färga,el funkar typ color fresh?? Blir gärna grönt i topparna å en bit upp då jag tonat,färgat i brunt : ((

    Sååå tacksam för ett råd från dig!!!
    Ha det bra : )) Helén

    • Hej Helén!

      Det räcker absolut med en color fresh, det tror jag blir mycket bättre en att färg det. Just 8/03 blir ganska varm. det är mycket rött i den och kan nästan slå lite åt koppar. Det blir dock en snygg färg och jag brukar använda den själv. Jag har också rättfärgat hår och min utväxt syns inte alls nu när jag använder 8/03. Men den är ganska varm. 8/0 har jag inte provat men jag tror inte att den blir för tråkig. Det finns lite värme i den också. Ett alternativ är att blanda båda två och prova dig fram hur varmt du vill ha håret.

      Lycka till nu 🙂

      • Hej igen och tack för ditt snabba svar!!!

        Jag fegade lite men har nu haft i color fresh 8.03 och tycker det blev riktigt bra : )) Lite utväxt finns ju fortfarande kvar från innan men den dämpades riktigt bra tycker jag,kanske försvinner den mer om jag har i fler ggr?? Men nu blev jag sugen på att bli lite mer ljust guldrödbrun men vill ju inte det ska bli orange…eller är det dumt?Inte heller för skarp nyans..Kanske ett tips på nån fin färg?? : )) Är väl svårt att få bort det röda om man tröttnar? Jag jobbar dessutom i simhall,och är en hel del i vattnet,ingen hit..Ska väl prova 803 ett tag till ändå,riktigt bra grejor måste jag säga,ser naturligt å fint ut,kul !!! : D

        Ha en bra dag/Helén

      • Hej! Vad kul att det blev bra med 8/03. Jag tycker absolut du ska våga prova en mer röd färg! Det finns en massa olika toner i color fresh 7/47 t ex ger en snyggt röd/brun ton. Vill du inte ha det så intensivt behöver du inte låta den sitta i så länge, du kan använda den som ett färgschampo när du tvättar håret t ex. Det kommer att tvättas ur efter ett tag att säga exakt hur länge det kommer sitta är svårt att säga. Det beror lite på hur röda pigment fäster i ditt hår, på vissa rinner det ur direkt och på andra kan det sitta fast ordentligt.

        Lycka till och tack detsamma!

Kommentera

