Det där med solskydd

Jag har fått lite frågor om jag kan rekommendera några solskyddskrämer som är bra. Men eftersom jag inte använder solskydd själv har jag ingen aning om vad jag ska rekommendera. Det jag kan rekommendera är skugga, parasoll och kläder, det funkar fint för mig.

Jag har i stort sett aldrig använt krämer med solskydd. Eller jag har använt det när jag som yngre var på solsemester just för att det är en sån hets då vid poolen, smörja steka och smörja hela dagen lång. Jag försökte komma på hur många gånger som jag har bränt mig i livet och jag kan komma på två gånger. En gång i Sverige när jag kanske var runt 14 och badade en hel dag och låg och stekte på en flotte. Den andra gången var när jag var på solsemester för första gången med en kompis! En dag var det molnigt men vi ville ju bli bruna så vi smorde in oss låg solskyddsfaktor och sedan låg vi där och frös från 10-18. Sen på kvällen upptäckte vi att solen minst sagt hade tagit ganska bra.

Nu har jag inte samma behöv av att pressa för att bli brun! Jag blir brun men det tar ett tag och det är helt okej. Jag har helt enkelt lärt känna min hud och jag vet hur mycket sol som jag tål. Därför provade jag nu när jag var i Thailand i tre veckor att skippa solskyddet helt. Om jag brände mig? Nej inte ett dugg. Jag brände mig inte för jag låg helt enkelt under parasoll eller så satt jag i skuggan med en bra bok. Sol fick jag när jag gick och när jag badade. Gjorde vi utflykter såg jag till att ha kläder på mig som skydd. Min kompis som var med hon använde solskyddsfaktor 30-50 spf och låg i solen hela dagen. Hon brände sig däremot rejält med blåsor och flagning som resultat. Ni kanske anar vem av oss som kom hem brunast?

Så vad jag försöker säga är inte att ni ska skippa solskyddet, jag vill inte uppmana till någonting alls. Men vi svenskar har ett speciell syn på solandet, det ska pressas en heldag och smörjas med solskydd. Men man kan inte lita på att solkrämer ska skydda mot solen. Att ligga en hel dag i solen är inte bra, vare sig man har solskydd 50 eller inget alls. Många solskydd innehåller ju dessutom ämnen som är skadliga för huden.

Nu befinner jag mig ju i södra Frankrike och här är vårsolen stark! Jag har ganska ljus hy så för mig är 15-20 min helt lagom om dagen att vara i solen. Jag sitter ute en liten stund vid lunch sen får det vara bra. Sen i sommar när jag fått färg då kanske jag kan vara i solen en timma men jag kommer aldrig vara längre en så.

Vad använder jag i solen då? Oftast ingenting, ibland olivolja, kokosolja eller jojoba olja (som har spf 4 naturligt). Ni skulle bara veta vilka reaktioner jag får av kollegor och av vänner när jag berättar att jag inte använder solskydd.

Hur ser era solvanor ut? Skulle var intressant att veta om ni använder solskydd? Om ni bränner er ofta?

7 thoughts on “Det där med solskydd

  1. Jag bränner mig varje sommar. Både med och utan solskydd. Dock använder jag inte solskydd så ofta heller. Jag är Röd hårig med fräknar så jag har otroligt känslig hud. Brun blir jag heller aldrig.

  2. hej jag visste inte riktigt vart jag skulle fråga dig, men det är såhär att jag är en naturligt blond tjej och har blondt hår (ljus blondt) nu. Jag skulle vilja ha ungefär som den bilden jag länkar nedanför. Jag gick till frisören och visade hur jag ville ha men allt blev HELT och hållet fel färg så jag undrar om du vet någon hårfärg där man kan färga hemma som borde bli ungefär samma? Tack på förhand MVH Josefin

    http://www.google.se/imgres?q=kenza&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1024&bih=592&tbm=isch&tbnid=9ErKAYehZejdAM:&imgrefurl=http://stenudd.blogspot.com/2009/02/har-verkligen-blondinbella-och-kenza-sa.html&docid=gz1kDFciaRvYCM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/-3ITnM-E-7H4/TkwRpPy4qXI/AAAAAAAADvw/BcgdcvmUby8/s1600/kenza.png&w=332&h=500&ei=VuJxT4HCJ8mg4gTU5qDqDg&zoom=1&iact=hc&vpx=93&vpy=140&dur=332&hovh=138&hovw=92&tx=102&ty=104&sig=113840236341799366933&page=1&tbnh=110&tbnw=73&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0

Kommentera

