Frisyrer till olika ansiktsformer

Jag får många frågor om ansiktsform och vad man passar i för frisyr! Jag har gjort en del inlägg om det här tidigare men nu tänkte jag summera det till ett!  Här kommer en liten guide:

Fyrkantigt ansikte

Ett fyrkantigt ansikte behöver en frisyr som är mjuk mot ansiktet. Undvik en jätteskarp lugg och mittbena. Sidbena och mjuka lockar passar fint till den här ansiktsformen. Att klippa upp det är också att föredra. Undvik strama uppsättningar, eftersom det kan göra att ansiktet ser hårt och kantigare ut. Satsa på snedlugg om du vill ha lugg och sätter du upp det så lämna några slingor nere för ett mjukare intryck.


Jessica Simpson, Kate Bosworth och Demi Moore har ett kantigt ansikte

Rund ansiktsform

Ett runt ansikte ska undvika frisyrer som har volym på sidorna och istället försöka få upp volymen på huvudet. Tänk på att frisyren helst inte ska sluta vid käkbenet om du har runt ansikte. Men visst kan du ha page ändå tänk bara på att det ska vara volym på huvudet och flikigt på sidorna. Andra tips på frisyrer som passar ett runt ansikte är långt hår, sned lugg och väldigt korta hår. När du sätter upp håret så sätt upp det högt på hjässan.

Kändisar med en rund ansiktsform; Kirsten Dunst, Lindsay Lohan och Kelly Clarkson.

Avlångt ansikte

Har man avlångt ansikte ska man undvika mittbena och mycket volym på hjässan. Satsa istället på sidbena, lugg och mycket volym på sidorna. En page som slutar precis vid hakan är perfekt för ett avlångt ansikte. Lockar passar också väldigt bra och ger extra volym.


Sarah Jessica Parker och Liv Tyler har avlångt ansikte.

Hjärtformat ansikte

Ett hjärtformat ansikte ska undvika allt för mycket volym högt upp på huvudet och övre ansiktet och istället addera volym längre ner vid hakan där ansiktet är som smalast. T ex kan man klippa upp håret i hakhöjd så det faller mjukare mot ansiktet. Lockar är också väldigt fint till ett hjärtformat ansikte. Satsa på volym i hårets längder och klipp i olika lager för att skapa volym.


Jennifer Love Hewitt, Reese Witherspoon och Scarlett Johansson har hjärtformade ansikten.

Ovalt ansikte

Ett ovalt ansikte klär i princip i vilken frisyr som helst. Så satsa istället på en frisyr som passar din hårtyp och våga prova riktigt kort hår.

Natalie Portman, Jessica Alba och Heather Locklear har oval form och passar i det mesta

5 thoughts on “Frisyrer till olika ansiktsformer

  1. Hej och tack så mycket för inspiration! 🙂 Jo, jag har en fråga om en sak jag undrat väldigt länge och skulle bli överlycklig för svar! Det är så att jag har väldigt långt hår, ungefär 20cm under axlarna och känner verkligen att mina slitna toppas skulle behöva försvinna. Grejen är att jag känner att det är så onödigt att gå till en frisersalong bara för att klippa topparna. Så min fråga lyder såhär: Hur klipper man topparna själv hemma? Finns det något enkelt sätt att göra det på? I så fall hur? TACK så jättemycket för svar! Kram.

    • Hej! Att klippa sig själv är inte så lätt, tro mig jag har försökt :). Men jag ska ändå ge dig mitt bästa knep. Dela upp håret i två delar, alltå du delar det i benan enda ner i nacken. Sen drar du fram allt hår och håller ihop det samtidigt som du håller det mot kroppen. Sen klipper du bara av så mycket som du vill. Det är bra om du har en efillesax, det är en sax som klipper bara lite av håret vilket gör att topparna blir lite ojämna. Då kommer det att se mycket bättre ut en om det bara klipps rakt av. Så först med vanlig sax rakt av och sedan efillerar du topparna lite. När man tar fram håret på det här sättet blir det lite längre bak en fram, lite v- format alltså.

      Lycka till!

Kommentera

