Läsarfråga, från brunett till blondin

Lindsay Lohan har provat både riktigt mörkt och ljust 

hejsan!
jag skulle vilja veta lite om avfärning, jag funderar på de men alla säger att man förstör håret så mycket! innan jag börja färga var jag blond men jag färga de till brun med svarta slingor, det är många som tycker jag ska färga tillbaka och jag själv börjar tröttna på att vara brunet. så jag undrar hur mycket kostar det ungefär hos frisören? borde jag göra det eller finns det ett bättre sätt?? kommer jag få tillbaka min gamla hårfärg eller nån helt annan?
 
tack i för väg! 🙂 // elin 

Hej! Avfärgning behöver inte slita så mycket på håret om man gör på rätt sätt. Sen kan det vara bra att göra det i två omgångar för att spara på håret och få bäst resultat. Att du först blir mer ljusbrun/mellan blond och andra gången kan det bli så blont som du hade innan. Ett annat alternativ är att göra väldigt många slingor. Men även där är det bra att göra det i två omgångar för bästa resultat. Det bästa är att vänta lite i mellan också helst för att håret ska hinna återhämta sig ca en månad i alla fall. Jag tror inte att det är svårt att få tillbaka din färg som du hade innan men det kan kräva några färgningar. 

 
Det är jättesvårt att säga vad det kostar hos frisören eftersom prisena skiljer så mycket men jag kan tänka mig runt 1000 kr för slingor eller avfärgning, andra gången blir det förmodligen billigare. 
 
Lycka till! 
6 thoughts on “Läsarfråga, från brunett till blondin

  1. Hej!

    Jag undrar om du vet något om Four Reasons Take Away Color? Den säljs i alla fall på Lyko.se.

    Jag har ett ganska mörkblont hår, det är nog nästan på vippen till brunt nu för tiden, men jag har på senaste tiden varit hos frisören och färgat och gjort slingor, så nu är håret ljust beigt/askblont. Med tanke på priset att gå till frisören så fort det dyker upp en utväxt vill jag kunna fixa den hemma. Men jag vill ju inte helbleka det.

    Jag tänkte om någon av nyanserna av denna intensivtoning skulle kunna vara något. Brukar sådana kunna ljusa upp håret (om det inte är färgat redan, givetvis)?

    • Hej Marina! Jag har inte hört talas om färgen förut men läste lite snabbt nu. Eftersom det är en intensivtoning tror jag den kan ljusa upp lite. Men räkna inte med mer en 1-2 steg ljusare.

      Hoppas det gav svar på din fråga!

  2. Hej
    Jag är ursprungligen mörkhårig och mörkbruna ögon med indisk ursprung.
    Vill nu få ljusare hårfärg men vill inte bleka håret då det ser ej naturligt ut. Tänkte mig lite ljusare brun.. Kan man tona det isf?

    /sofia

    • Hej Sofia! En intensiv toning kan ljusa upp lite men inte så mycket och på ditt hår tror jag inte det blir så stor skillnad. Du kan istället prova att färga det ljusare. Välj en brn färg som inte är för varm och börja i längderna och färga botten allra sist. Lycka till!

  3. Hej!
    Jag har naturligt blont hår, men för några månader sedan färgade jag mitt hår brunt. För några dagar sedan så blev det så att jag ville ha tillbaka min naturliga hårfärg, eller i alla fall liknande ljus färg, så jag blekte håret och då blev det orange-aktigt. Den bruna nyansen som jag färgat till var askbrunt, så trodde inte att det skulle bli någon konstig färg när jag blekte.

    Så det jag undrar är vad ska jag göra för att få bort den orangea färgen? Måste jag bleka igen och sedan färga? Sen har jag hört folk prata om avfärgning, va är det för skillnad på det och blekning?

    • Hej Sarah! När man bleker så lockar man fram varma pigment så även om du hade kall brun färg så blir det en varmt ton när man bleker. Jag tror du skulle behöva få bort lite mer av din färg för att få den blonda färg du vill ha. Alltså måste du bleka eller avfärga en gång till och sedan lägga i en kall blond ton för att neutralisera. Avfärgning har en tunnare konsistens och man jobbar in den på ett annat sätt en blekning. Jag rekommenderar att du går till en frisör för det är väldigt svårt att få avfärgning och blekning bra hemma.

      Lycka till!

Kommentera

