Läsarfrågan tona ner blekt hår

Hej!
Jag har en fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med. Jag är ganska ”helblekt” eller vad man ska säga. Jag går alltid till frisören och gör slingor så det är väl inget fel på det egentligen, det är bara det att jag skulle vilja ha lite olika blonda nyanser för att få det naturligare. Ungefär som det ser ut i utväxten när man är nyslingad, fast i hela håret om du förstår vad jag menar? Som det är nu är ju hela håret utom botten samma blonda nyans, jag antar att det blir så  efter många år av slingning. Min  fråga är om du tror att jag kan fixa till det själv? (har varit till frissan 2 ggr utan att bli nöjd) Tänkte i så fall köra med slinghätta (har ganska långt hår men jag vet att det funkar) och köpa en mellanblond och mörkblond toning/färg(?) och lägga i… Är det något jag bör tänka på om du tror det är en bra idé, så det inte blir grönt eller nåt… Något spec märke att rekommendera? Tack för en fantastisk blogg, du har gett mig svar på så många frågor! /Helena

Hej! 

 
Kul att du gillar min blogg 🙂
 
Det är tyvärr mycket som kan gå fel när man färgar ett ljust och blekt hår. Blekt hår har en tendens att dra till sig kalla pigment och det är lätt att det blir grått. Jag skulle rekommendera en lätt toning från Wella som heter color fresh i färgerna 10/36 och 8/0. Det ger en fin naturlig ton på håret och sitter lika bra som färg på ett blekt hår. Men som sagt det finns risk att det kan slå över men med de här färgerna är risken lite. För att vara helt säker skulle jag rekommendera att du prova på en slinga först för att se hur håret reagerar. 
 
Lycka till! 
Kommentera

