Läsarfråga, hur skadligt är silikon och parabener

Många märken erbjuder pareben och silikon fria produkter, här är Delicate Care från Biolage. 

Hej hej!
Jag känner mig så förvirrad i hårproduktsdjungeln så tänkte passa på att fråga dig som har koll.

Det här med silikoner och parabener osv, är de verkligen så skadliga att ha i håret? Jag menar frisörer använder ju det? Jag håller på och pendlar helatiden mellan att använda produkter med parabener/silikoner m.m. och produkter som är mer naturligare som t.ex. shampoo och balsam från bodyshop. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig! Man vill ju ha så fint o oskadat hår som möjligt, men om man redan har slitet hår efter färgning så bör man använda silikoner? Eller hur ska man veta vad man ska välja och när?
För jag har bestämt mig för att klippa kort, få bort det slitna o skärpa till mig när det gäller färgning & produkter så att jag äntligen kan få det där drömhåret man alltid velat ha. 

Hälsningar!

Veronica

Hej! Ja det är verkligen en djungel;). Parabener är ett konserveringsmedel som eventuellt kan påverka kroppens hormon system och det forskas en hel del om det nu. Det är alltså inte skadligt för håret utan eventuellt kroppen. Silikoner finns ju i det mesta och det finns mer eller mindre bra silikoner. Vissa är vattenlösliga och en del är omöjliga att få ur håret utan starka schampon. Jag är ingen expert på vilka silikoner som är vattenlösliga men om du går in på lockig.se kan du läsa mer. Det är också bra att se hur högt upp silikon står bland ingredienserna ju högre upp ju mer innehåller den.

Hoppas det gav svar på dina frågor!

Kommentera

