Läsarfråga, frisyr för smalt och avlångt ansikte

Hej! Jag hoppas innerligt du vill hjälpa mig med mitt frisyrval. Jag har panik för jag ogillat mitt hår så starkt!!

Är en lång smal tjej med hårlängd lite nedanför axlarna. Väldigt tunt, platt, rakt hår till mitt smala avlånga ansikte och höga panna. Vill absolut inte klippa lugg då jag redan haft det många gånger, blir inte snyggt när mitt hår är så sjukt tunt. Är mörkblond egentligen men färgat det ljusblond, dock känns det mer gult nu så ska gå till frisören och vill ha en askigt toning, som angelica blick har nu. Den färgen.

Mina kompisar försöker alltid ”puffa” upp mitt hår och ge det volym, för med nuvarande frisyren ser jag ut som en slickad katt vilket inte är smickrande för mitt så smala långa ansikte. Någon kompis har föreslagit hårförlängning för att få mer ”volym” men jag vill inte prova det med rädsla att bli beroende. Är student o har inte heller råd med det.

Snälla hjälp mig, har panik. En frisyr till platt, tunt hår som sitter på ett huvud som är smalt, avlångt och hög panna. 

Hej! Jag tycker du ska prova en page och en sidbena. Det passar ditt ansikte väldigt bra och det kommer att göra håret lite fylligare. Precis vid hakan är en fin längd på dig. Sen eftersom du har den hårkvalitén du har behöver du styla det lite för att få upp volym och fyllighet. Satsa på ett torrschampo för att få volym i botten och föna det med en rundborste för att få fyllighet i längderna.

Lycka till!

16 thoughts on “Läsarfråga, frisyr för smalt och avlångt ansikte

  1. Hej!
    Jag klippte mig i måndags och hon klippe bort allt det slita. Men det jag undrar nu är; hur lång tid tar det innan mitt hår ser ”normalt” ut igen? För mina toppar är i princip rakt avklippta, hon fixade det lite för att det inte skulle bli så. Men det ser så onaturligt ut…

    Tacksam för svar!

    • Hej Therese! Om jag förstår det rätt så vill du ha lite mer flikiga toppar? Det bästa är att du går tillbaka och ber frisören att klippa ur topparna. Det är svårt att säga hur långtid det tar att bli av med den nyklippta raka känslan, det beror på hur lätt dit hår blir slitet.

      Lycka till!

  2. Hej,

    jag är väldigt sugen på att färga/tona mitt hår rött (så som rihanna har haft). Jag pratat med min frisör om detta och hon säger att den röda toningen/färgen inte kommer gå att få bort när jag tröttnar (hon säger att det inte går att tona/färga över eftersom de röda pigmenten är så starka). Är det sant? Sedan vill jag nog inte ha en permanent färgning så det lutar mot en toning har du något tips på vilken toning jag ska satsa på? Sedan har jag läst lite om revlon multi colour cream och jag förstår inte riktigt om det är en toning eller färgning. Skulle jag som mörkblond kunna använda den och bli rödhårig eller är det för rödhåriga som vill fräscha upp sin färg? Om revlon multi colour cream fungerar på mig som mörkblond kommer jag få tillbaka min naturliga hårfärg eller är den permanent?

    • Hej! Vill du ha så stark färg som Rihanna behöver du först bleka det eller färga det ljusrött. Sedan kan du underhålla färgen med Revlon nutri color cream som är en färginpackning och ingen färg alltså. Det kommer att tvättas ur men visst kan det röda sitta kvar länge men det kommer såklart tvättas ur så pass mycket att går bra att lägga en toning över sen. Men att få tillbaka sin naturliga hårfärg är alltid svårt.

      Lycka till!

  3. Hej! Jag tänkte bara fråga dig hur jag ska göra med min concealer. Den blir kakig efter ett tag. Eller typ torr. Jag har provat alla möjliga konsistenser på concealerna, jag har provat med och utan primer, har provat med och utan återfuktande kräm, med och utan puder över. Men inget verkar funka. Har du något tips?

  4. Hej!
    Din blogg äger! 😀
    Jag läste ditt inlägg om hur man får fina ben snabbt, och där skrev du att man kan slipa bort håren. Är det med vanligt sandpapper man slipar då?

  5. Hej! Till att börja med, superfin blogg!
    Jag är en tjej som nästan alltid haft lugg, och verkligen älskar det. Men för några månader sen började jag spara ut den, eftersom jag inte visste om jag ville ha lugg till studenten. Nu börjar jag såklart sakna den, men vet inte riktigt om det blir snyggt att ha lugg till studentmössan. Har du några tips på hur man gör så att luggen inte pressas nedanför ens ögon, och vad man kan göra med resten av håret?
    Jag är verkligen kluven, men skulle så gärna vilja vara ”mitt riktiga jag” med lugg på studenten!

    • Hej Anna! Man kan så klart ha lugg till studentmössan men det blir ju så att man trycker ner den. Det går inte att göra så mycket åt tyvärr! Jag hade själv lugg på studenten och det funkade fint. Se till att klipp den lite så den inte är så lång sen kan man ju alltid lägga den åt sidan! Resten av håret kan du ha uppsatt i en låg tofs eller fläta. Locka och ha utsläppt eller lite halvuppsatt. Det finns massor man kan göra! Googla lite på bilder med mössa 😉

      Lycka till!

  6. Hej,
    Mitt ansikte är diamantformat (som ruter i kortspel)! Skitful form btw. Men vad passar jag i för frisyr? Jag har långt och blondt hår. Skittråkigt. Det bara hänger rakt ner. Försöker få inspiration, men om jag klipper mig, så kanske jag kommer ångra mig. Vill egentligen inte ha kort. Har rätt så tjock och kort hals dessutom. Vill inte direkt framhäva den.
    Nu fick du något att bita i….Har du några tips till mig?

    • Hej! Ett diamant format ansikte passar väldigt bra i en page som slutar vid hakat. Eftersom hakan och pannan är smalast ska du ha mycket volym där och vid käkbenen där du är som bredast ska du försöka ha mindre volym. Halsen ser faktiskt smalare och längre ut om håret är kort så jag tycker du ska våga klippa av det lite!

      Hoppas du fick lite hjälp! Jag ska försöka hitta lite bilder också 🙂

  7. Hej!
    Jag har länge funderat på att färga mitt hår typ lila. Just nu så har jag mörkbrunt hår, har färgat det ett antal gånger och vad jag förstår så måste jag nog bleka håret innan, vilket jag då skulle göra hos en frisör. Men om jag då skulle bleka och färga lila hos fisören, kan jag färga utväxten hemma då med färg som typ Manic Panic sedan och måste jag först bleka utväxten (mörkblondt)? Jag vill ju även ha en hållbar färg som inte färgar av sig allt för mycket och om jag skulle färga med Manic Panic så rekomenderas man att inte använda balsam, men jag tror inte att jag skulle klara mig utan balsam, haha;)
    Tacksam för svar!:)

    • Hej! Ja vill du ha så lila som Manic Panic färgerna skulle du behöva bleka håret först. Du kan färga utväxten själv sen. Vill du ha lite mörkare lila i botten så går det att färga med en lila färg men då kan du inte använda Manic Panic utan det måste vara en färg som ljusar upp först och sedan färgar in. Men vill du ha riktigt ljus lila måste du först bleka och sedan färga in. Du kan underhålla färgen med Revlons nutri color creme sedan! Det är en inpackning/balsam som samtidigt färgar håret och det finns en lila som skulle passa bra till dig!

      Lycka till nu!

  8. Hejsan! Jag har blå ögon, nästan isblå, mer åt de hållet skulle jag säga & min naturliga hårfärg är råttfärgat. Jag vet inte riktigt vilken hudfärg jag har faktiskt, men jag blir lätt brun! Om jag lägger en lite mörkare färg först över hela håret & sen lägger i massa ljusbruna slingor så bara en del av underhåret är mörkt, tror du de kan bli snyggt eller ska jag satsa på något annat?

    • Hej! Ja jag tror att du skulle vara fin i lite mörkare hår. Jag skulle satsa på tunna tunna slingor i hela håret och även i underhåret så att det bara ser ut som naturliga skiftningar.

      Lycka till!

Kommentera

