Läsarfråga, är permanent skadligt för håret?

Hej! Jag har lite mer än axellångt hår, färgat ganska många gånger. Mitt hår är väldigt rakt, volymlöst och tjock, det vill säga jag har tunna hårstån men otroligt många utav dom!! Jag har även ett ovalt ansikte med en stor panna och precis där har jag en virrvel. Det gör att jag inte kan ha en fin bena utan att det går in och ut hur som helt. Men tillbaka till det jag vill fråga. Jag har alltid velat pemanenta mitt hår men folk har liksom skrämt ihjäl mig! De säger att håret kommer bli ihjäl skadat och att jag kommer vara tvungen att klippa av mig allt ifall jag ångrar mig. Är detta helt sant? Kommer mitt hår bli så himla skadat? Eller? Har du något annat förslag till hur det blir mindre skadat i det fallet? Taack!

Hej! Nej håret blir inte alls speciellt skadat av en permanent. De permanenter man gör nu är skonsamma mot håret och går du till en duktig frisör som kan permanent är du i goda händer. För att bli av med en permanent kan man göra en behandling för att göra det rakt igen men det är inte bra att göra det för tätt inpå. Gör du lite större lockar kommer det heller inte att bli så så storskillnad sen när det växer ut utan lockarna kommer att bli rakare efter ett tag. Håret kan bli lite torrare efteråt så att använda rätt produkter anpassade just för permanentat hår är viktigt.

Så jag tycker du ska prova en permanent och jag tycker du ska satsa på en sidbena eftersom det passar din ansiktsform bättre.

Lycka till!

4 thoughts on “Läsarfråga, är permanent skadligt för håret?

  1. Hej! Vill börja med att säga att du har en väldigt bra och intressant blogg!
    Jag har en fråga om ovanstående. Jag permanentade håret i början av sommaren men blev inte nöjd då mitt hår blev förstört.. Jag har i vanliga fall rätt tunt hår och färgar ganska ofta, men hos frisören sa dom att det inte skulle vara nått problem, men det blev inget bra resultat alls. Nu har jag hur slitet hår som helst och det är från öronen och ner nedan för axlarna. Jag har klippt mig en gång efter permanentningen och jag använder inpackning i håret men det blir inte bättre.. Jag undrar vad det va du menade för behandling man kunde göra håret rakt igen? Tror du det skulle passa mig eller är det bästa sättet att klippa av en/ en och en halv decimeter? Isåfall, har du några tips på några frisyrer man kan klippa sig. (Jag har ganska smalt ansikte, röd hårig).
    Hoppas på svar. Tack på förhand!

    • Hej Madelene! Förmodligen hade frisören en alldeles för stark vätska på ditt hår. Jag tror faktiskt att det är bättre att du klipper av det, det går att göra en behandling så ditt hår blir rakt men jag tror inte att ditt hår klarar det eftersom det redan är så slitet. Redken har en serie som heter Extreme som bygger upp håret efter att det blivit förstört av kemiska behandlingar. Serien innehåller speciellt en produkt som heter cat som bygger upp håret med hjälp av protein som du borde prova. Sen finns det massa snygga korta frisyrer som jag tror skulle passa dig. Jag tycker du ska behålla lite lugg men klippa lite kortare i nacken, har d för kort lugg eller stylar luggen uppåt kommer dit hår se smalare ut. Jag ska försöka återkomma med lite bilder!

      Tack så jättemycket, kul att du gillar min blogg 🙂

  2. Hej! Hela mitt hår är slitet på grund av att jag plattar mycket Och jag fäller jätte mycket, måste jag klippa av helt eftersom det bara inte är topparna eller vad ska jag göra?.

    • Hej! Nej du behöver inte klippa av allt men du behöver börja ta hand om håret. Försök att inte platta håret så mycket, använd en skyddande kräm de gånger du plattar och köp på dig schampo,balsam och inpackning för slitet och torrt hår.

      Lycka till!

Kommentera

