Läsarfråga, Dip dye

Bild här ifrån

Hej! Jag har tjockt, naturligt mörkbrunt och långt hår. Jag har heller aldrig färgat, tonat, blekt, slingat eller liknande i håret (innan denna händelse såklart).

För någon dag sedan gick jag till frisören för att få en dipdye på håret i vinrött. Hon sa att det inte gick att få någon färg på håret om jag inte blekte topparna lite först. 
Jag tänkte inte mer på det utan lät henne göra det, efter det tonades topparna i den färgen jag hade önskat. Jag blev supernöjd med resultatet. 
Idag tvättade jag håret (med färgbevarande schampo) och märkte att vattnet blev rött och att handduken fick röda ränder. Jag brukar tvätta mitt hår varannan dag och det kändes redan som att en hel del färg åkte ur på bara en tvätt. Jag vill att min toning ska hålla så länge som möjligt utan att gå tillbaka till frisören, hur ska jag göra?
 
En annan fråga: när all min toning har försvunnit, lär mina toppar bli blonda istället då eftersom vi blekte dem eller går en blekning också ur håret?
 
Tack på förhand!
Hej My!

Jag tycker du ska prova en färginpackning från Revlon nutri color creme, den är perfekt för att underhålla färgen själv hemma. Det finns är rödlila färg som heter 500 purple red som jag tror passar dig bra. Nej blekning kan inte tvättas ur och det är svårt att bli av med den vinröda färgen helt också. Det bästa sen när du tröttnat är att låta så mycket som möjligt tvättas ur och sedan lägga på en brun toning nära din naturliga färg.
Hoppas det gav svar på dina frågor!
4 thoughts on “Läsarfråga, Dip dye

  1. Om man har gelenaglar som gjorts hos frisör, kan man måla med vanligt nagellack på det och sen, några dagar senare, ta bort dem med nagelacks borttagning och så ser det ut som det gjorde innan?

    • Hej Tova jag kan inte så mycket om naglar ska jag erkänna men jag vet att det går att använda nagellack när man har gelé. Men man ska använda en mild nagellacks remover. Det bästa är att fråga stället du gjorde dom på så är du säker 🙂

  2. Hej!
    Jag undrar också en sak om dipdye. jag har blivit blond nu efter att ha varit mörkhårig. Håret var rätt slitet men nu är det klippt och fräscht igen. Jag skulle vilja göra en dipdye med rosa färg, och funderade på det du skrev om att använda revlon nutri color (har använt det förut när jag var rödhårig och var supernöjd!) men undrar hur jag ska göra om jag tröttnar på der röd/rosa i topparna? Kommer det gå att tvätta ut allt eller måste det blekas mycket?
    Tack för svar 🙂 Kram!

    • Hej! Ja det funkar bra att använda en revlon inpackning för att få till dip dye på ett ljust färgat hår! Det kan vara svårt att få ur det sen om du tröttnar. Det mesta kommer försvinna men det blir förmodligen lite kvar som måste blekas eller klippas bort.

      Hoppas det gav svar på din fråga 🙂

Kommentera

