Läsarfråga, färga ombré själv

Hej! Jag har färgat mitt hår mörkbrunt ett tag nu, och nu vill jag ha blonda toppar, alltså jag vill ha mörkbrunt där uppe.. bara färga där nere. Frågade frisören och hon sa att jag kan göra det hemma, men vill ha fler åsikter. Hur ska jag gå till väga, vad ska jag välja för färg och ska jag slinga? Lägga folie?

Ge mig tips 😀
Hej! Jag skulle nog gå till frisören om jag var du, det är inte lätt att få en snygg blond ton själv hemma. Risken är ganska stor att det blir orange eller gult och det är också svårt att få det jämnt och snyggt.

Men om du vill göra det själv så använd blekning och sedan behöver du lägga i en toning för att neutralisera det om det blir för varmt. Men bäst är om du går till frisören 🙂

Lycka till!

8 thoughts on “Läsarfråga, färga ombré själv

  1. Hejsan!
    Jag har en fråga till dig! Jag har naturligt ljusbrunt hår men färgade det i januari till en chokladbrun får, nu till sommaren ville jag ha lite ljusare och till sist fick min syrra slinga det blont. Nu är jag gul och alldeles för ljus om man jämför med hur jag vill vara. Jag har använt en skumtoning med lila pigment två ggr men det har inte tagit ner det gula så mycket. Ska jag lägga i något askigt eller vad rekomenderar du, vad tror du om mood pärlblond?

    • Hej! Jag tror att Mood pärlblond kan ta bort det gula och den gör nog också så att det blir mörkare. Jag har inte provat Mood färgerna själv så jag har avårt att ge någon bedömning. Annars tycker jag du kan testa color fresh från Wella. Den finns i många olika färger och kan färga det mörkare och ge en annan ton till håret.

      Lycka till!

  2. hej 🙂 Jag skulle vilja fixa en ”stor” ombre på mig själv (typ som Fiona fitzpatrick har på några bilder) , jag har har blont hår nu och vill ha mörkare upptill. Hur ska jag gå till väg om jag ska fixa det själv?

    Gick till en frisör för jag ville ha hennes hjälp med denna färgning, men hon vägra göra det för att mitt hår va för blont/blekt och hon ville färga mitt hår brunt först och sedan bleka det igen?!?!…..

    HJÄÄÄÄLP 😀

    • Hej Emma! Det låter väldigt konstigt att frisören ville färga ditt hår mörkt för att sedan ljusa upp det igen. Det kommer ju bara slita onödigt mycket på håret. Det kan vara svårt att få en snygg naturlig brun färg i botten på ett blont hår därför skulle jag rekommendera dig att du går till en frisör. Det är också svårt att inte få som en kant när du gör det själv, snyggast är ju om det blir en diffus kant som tonas ut i det blonda. Vill du ändå göra det själv så välj en mörk brun färg som du sedan lägger bara i botten, sen kan du sudda ut övergången lite.

      Lycka till!

  3. Hej! Jag har riktigt svart hår och tänkte färga ombre, dvs bara färga topparna ljusa. Jag har ingen erfarenhet av färgning och gick till affären och köpte Palette Ultrablond 200 igår. Jag försökte färga topparna och ser nu ingen skillnad alls. Jag insåg att jag måste köpa hårblekning men vad ska jag köpa för hårblekning och finns det i en vanlig mataffär som Willys? Hur ska jag gå tillväga?

    • Hej! Eftersom du har så mörkt hår blir det ingen skillnad med färg utan man måste bleka. Det går att köpa blekningar på Willys o andra butiker men jag kan inte svara på om de är bra. Jag tycker att du ska gå till en frisör för bästa och enklast resultat. Lycka till 🙂

  4. Jag undrar oxå hur man borde bleka topparna hemma ,för sett att vissa använt folie och andra satt upp tofsar och blekt topparna på dem vad blir bäst lixom? Sen vad jag ska använda vet jag redan 😉 student plånboken gillar inte att gå till frisör!

    • Hej! Man kan göra på många sätt. Jag skulle bara dela upp håret i två partier o lägga fram det. Sen bara lägga på blekningen. Du kan skydda med folie så det inte blir så kladdigt. Tänk på att det går åt mycket blekning för att det ska bli jämnt o snyggt.

      Lycka till 🙂

Kommentera

