Läsarfråga, dip dye svart hår

Hej,
Jag är väldigt desperat just nu så jag behöver hjälp.
Jag har långt vågigt, svart(mörk mörk brunt) hår som är ca 1 dm från axeln. Jag ville göra dip die men alla frisörer som jag har pratat med rekommenderar det inte eftersom jag måste bleka det jättemycket och dem säger även att det inte kommer bli bra. Så jag undrar om du har några tips på vad jag kan göra för förändringar med mitt hår, men jag vill fortfarande ha det långt. Tack!

Hej Nelly!

Såklart du kan göra en dip dye om du känner att du vill! Eftersom du har så mörkt hår är det bättre att du väljer någon mörkare färg till topparna t ex vinrött, lila eller brunt. Då behöver du bara bleka det lite för att få de färgerna och det kommer att bli jätte snyggt!

Här är några förslag,

Bilder här ifrån

10 thoughts on “Läsarfråga, dip dye svart hår

  1. Hej, Jag är väldigt desperat just nu så jag behöver hjälp. Jag har långt vågigt, svart(mörk mörk brunt) hår som är ca 1 dm från axeln. Jag ville göra dip die men alla frisörer som jag har pratat med rekommenderar det inte eftersom jag måste bleka det jättemycket och dem säger även att det inte kommer bli bra. Så jag undrar om du har några tips på vad jag kan göra för förändringar med mitt hår, men jag vill fortfarande ha det långt. Tack!

  2. Nu behöver jag verkligen fräscha upp det igen pga utväxten som är ca 5 cm lång (svårt att avgöra då det är olika nyanser av mörkblont på slingorna och mina vanliga hårfärg är ganska lik), men vill inte betala så mycket pengar så tänkte lägga i en brun eller brunröd toning hemma istället. Kan ja göra det och få ett jämnt resultat trots min utväxt? Ska jag gå tillväga på något speciellt sätt och finns det i så fall något märke på toningen du rekommenderar? Är det intensivtoning som gäller? Du har svarat på andra färgfrågor med att det är bra att använda en färginpackning på tidigare blekt hår, stämmer det? Är det färg i den alltså, eller bevarar den bara den färg man tonat till?

    • Hej! Du kan lägga en intensivtoning själv i botten. Wella color touch är bra och finns att köpa i frisör shoppar och hos vissa frisörer eller på nätet. Färginpackningen funkar som en lätt toning den kan inte färga in eller göra håret ljusare. Det den gör är att förändra tonen och den kan även göra det lite mörkare. Men den fungerar bara på redan färgat hår.

      Lycka till!

  3. jag ska göra blå dip dye i mitt mörkbruna hår nu och jag undrar hur länge blekmedlet ska sitta i? och sedan hur länge den blåa färget ska sitta i? tacksam för svar!

    • Hej! Blekningen ska sitta i tills det är tillräckligt ljust. Det finns ingen exakt tid utan det avgör man som frisör alltid själv. Det kan vara allt ifrån 5 min till 40 min (sen slutar blekningen verka). Den blå färgen om det är än en komponents färg 20 min är det en färg ca 30.

      Hoppas det gav svar på dina frågor!

  4. Svar: Tack! Min vän Alexandra är min privata frisör och hon är bäst på att plocka fram det guldiga i mitt hår! Mitt hår är alltid solblekt (eftersom att jag reser utomlands rätt ofta) och Alexandra lägger i slingor lite då och då.. Jag får mycket mail om min hårfärg men jag kan liksom inte hjälpa er eftersom att hon står och blandar lite hejvilt med färgerna. Sedan har alla olika utgångslägen också så det bästa är att gå till en frisör med en bild.

  5. hej! jag har väldigt svart hår och jag vill gärna göra dip dye med rosa eller lila färg. Jag undrar bara om det går att göra det utan att bleka mitt hår? Är väldigt desperat just nu. Tycker att det är så snyggt med dip dye…

    • Hej! Det går att färga en mörk lila färg men det rosa eller ljusare lila går tyvärr inte att få om du inte bleker först! Det är jättesnyggt med dip dye 🙂

  6. Hej!
    Jag har också svart/ mörkmörkbrunt hår och vill göra ljus turkos eller mintfärgad dip dye. Jag förstår att det är nödvändigt att bleka det innan färgning, vilket jag aldrig gjort förut, undrar om jag borde gå till en frisör och annars var man kan köpa hårfärg?
    Tack på förhand Alice

    • Hej Alice! Ja du behöver bleka det så att det är i princip vitt för att få en ljus turkos eller mintgrön färg. Om du känner dig osäker är det bättre att gå till en frisör det kan vara lite krångligt att bleka själv. Ta annars hjälp av en kompis så blir det lättare. Tänk på att du nog behöver bleka det i två omgångar och att det kan bli väldigt torrt och slitet av det. Färg hittar du t ex här http://www.shock.se/Kosmetika/Haartoning-och-blekmedel

      Lycka till!

Kommentera

