Läsarfråga, mörka ner ett blekt hår

Bild från Be come gorgeous

Igår slingblekte jag mitt relativt ljusa, redan slingade hår I hopp om att ljusa upp det lite till. Men, det blev inte alls bra! Jag vet inte varför jag skulle envisas med att göra detta hemma, trodde resultatet skulle bli bättre med tanke på att jag redan vart lite ljus. Men det blev I alla fall lite guldigt på vissa ställen och sen väldigt ljust/nästan vitt på vissa (ja, du vet ju hur det oftast blir när man ska bleka håret själv). Det ser inte slingat ut utan det ser ut som jag blekt hela håret, tanken var ju bara att ljusa upp det så detta känns för extremt.

Jag undrar om du kan ge tips på någon toning jag kan lägga I för att få en lite lite mörkare färg? Kan man använda kall, askig mörkblond i detta utan att det blir grått eller grönt? Har du någon speciell toning, märke, färg du kan rekommendera?

Skulle vara jättetacksam om du hjälpte mig med detta! 

Hej Sara!

Jag tycker inte du ska lägga i en askig mörkblond färg den kommer att bli grön/grå. Jag tycker du ska prova color fresh från wella, det är en mild toning som finns i en massa nyanser. Den säljs bla. på Lyko.se eller hos frisörer med lite större shoppar. Du kan även använda den som ett schampo för att bättra på färgen efter ett tag. 10/36 ger en fin beige färg, vill du ha en kallare ton kan du blanda med lite 0/6. 
Lycka till!
14 thoughts on “Läsarfråga, mörka ner ett blekt hår

  1. Hej, till att börja med: Tack för en intressant och inspirerande blogg!
    Vidare till min fråga – Jag har otroligt blek hy (varken kall eller varm underton utan mer beige = neutral?) och min naturliga hårfärg är en konstig blandning av allt ifrån platinablont till mörkblond och brunt. Jag är för tillfället rödhårig vilket jag har trivts bra med men jag börjar tröttna lite på det nu. Jag har inte gjort något med håret på ett par månader för att den röda färgen ska gå ut men är nu frestad att tona det mer åt det här hållet: http://cdn4.lbstatic.nu/files/looks/medium/2012/02/27/1983782_earth_-_Copy.jpg?1330362676
    Vad tror du? Eller har du något annat förslag?
    Tack på förhand!

  2. Hej, jag är 11 år och fattar inte alla orden du skrev när man skulle få längre hår, så kan du förklara för mig. Men enklare ord? (En kort sammanfattning) TACK!!<3

    • Hej Tilda! Det som är viktigt om man sparar ut till långt hår är att äta rätt, mycket fisk och grönsaker och varierat. Inoackningar är bra att görs någon gång i veckan om håret är slitet. Sen är det mest bara att vara tålmodig och vänta, för det tar ett tag att spara ut håret.
      Ett annat tips är att inte färgs håret, vänta med det några år 🙂

      Lycka till!

  3. Hej! Jag undrar om du skulle kunna ta min fråga som ett inlägg? vore supersnällt!
    Min fråga är i alla fall: Vet du någon bra ögonbrynsfärg som skulle kunna passa mig? Jag har naturligt rött hår. Eller mer orange då. Så därför är ju mina ögonbryn ganska ljusa. jag färgade för någon dag sen med brun, men det passade inte så bra med bruna ögonbryn till mitt hår… Så om du vet någon färg som blir lite orange/röd vore super

  4. Ett ljust hår, oavsett om det är naturligt ljust eller blekt/färgat, saknar en massa gula, orange och röda pigment. Det kan också vara ojämnt poröst och slitet. Det är därför som färgen i slutänden kan se riktigt mysko ut när Du försöker färga själv. Färg och färg, förresten. Du ska alltid hålla Dig till toning eller intensivtoning om Ditt hår redan är färgat/blekt. Permanent färg sliter för mycket, tycker jag.

  5. Häromdagen bestämde jag mig (efter mkt tvekande) för att tona mitt hår för första gången i mitt liv (Faktiskt. Jag är egentligen ganska nöjd med min hårfärg). Min hårfärg just nu skulle jag med egna ord vilja kalla ljusbrun/brun, men om man går efter Goldwells färgskala är jag en 7:a (Mellanblond), tror jag. Det jag ville uppnå med toningen var att få en nyans som var lite mörkare och djupare än min egen, MEN jag vill gärna få tillbaka min naturliga färg till sommaren igen. Jag ville absolut inte ha en färg med rött i för jag vet att jag inte passar i det. Såå jag gick frisören, och hon rekomenderade Goldwells pH 6.8 toning i nyansen 6B. Nu när jag tonat är problemet att jag tycker färgen trots allt skimrar lite i rött! Och när jag går in på Goldwells hemsida ser jag att nyansen 6N ser mindre röd ut. (himla frisör). Annika stämmer detta? Känner du till Goldwell?Så jag är inte nöjd. Hur ska jag göra? Går toning öht ur med bara balsamtvätt? Eller måste jag ta schampo? Eller kan jag tona över toningen med 6N istället, eller vad händer då?Help.

  6. Jag tycker inte du ska lägga i en askig mörkblond färg den kommer att bli grön/grå. Jag tycker du ska prova color fresh från wella, det är en mild toning som finns i en massa nyanser. Den säljs bla. på Lyko.se eller hos frisörer med lite större shoppar. Du kan även använda den som ett schampo för att bättra på färgen efter ett tag. 10/36 ger en fin beige färg, vill du ha en kallare ton kan du blanda med lite 0/6.

  7. ♥ När ditt hår fortfarande är väldigt blött, kläm i gelé. Vattnet hjälper gelén att sprida ut sig lite mer. Gelén hjälper lockarna att ”klumpa ihop sig” vilket ger ett mycket snyggare resultat, istället för att varje hårstrå skall leva sitt eget liv och ge ett tovigt resultat. Tips för dig med långt hår: kläm i gelén när du står upp och ned, detta ger lite ökad volym.

  8. Jag har gjort blonda och bruna slingor i mitt mellanblonda hår. Frisören la inte slingor ända in till hårbotten sist för hon la i en toning och hävdade att utväxten skulle synas mindre då. Nu har toningen gått ur och utväxten syns mycket, så jag tänkte slänga i en Revlon färgbomb. Jag funderade på 713 Havanna? Eller kan den bli röd/rosa på de blekta partierna?
    Jag har även Revlon 812 & 931 hemma. Vad tror du?
    Eller ska jag helt enkelt göra nya slingor)

    • Hej! Ja jag har för mig om att just 713 kan slå lite åt rosa på blekt hår men jag tror inte att det är någon fara. Testa gärna på en slinga först så ser du vilken färg det blir. 812 ger en något kallare nyans och 931 ger en snygg beige ton på håret. Så jag tror egentligen att båda de två kan bli snyggt på ditt hår.
      Lycka till!

Kommentera

