Läsarfråga, permanent

Hej! 
Jag tänkte fråga en fråga ang. permanenter. Jag funderar på att göra en lockpermanent med stora lockar. Jag har dock väldigt tunt hår och hoppas på att det skall bli lite fylligare med permanenten. Jag har aldrig färgat håret eller gjort något större med det därför är jag ganska rädd att ta detta steget. Jag har läst många av dina svar på frågorna ang. Permanter och då säger du att det är viktigt att frisören använder rätt permanent. Hur vet man att de gör det? Vad innehåller den skonsammaste permanenten? Tror du att en permanent skulle skada mitt hår väldigt? 

Tack på förhand. 
Med vänlig hälsning, Emma

Hej Emma!

Det jag menar är att det är viktigt att du går till en frisör som är kunnig och har kolla på de senaste teknikerna och preparaten inom permanent. Självklart är det inte lätt att veta i förväg om frisören är bra eller inte men gå gärna runt lite och prata med olika frisörer och välj en som du får förtroende för. Håret blir fylligare av en permanent men också torrare så det är viktigt att du också vårdar håret efteråt med bra produkter anpassade för behandlat hår. Redkens Extreme serie är en bra serie som vårdar och bygger upp håret igen.
Hoppas det gav svar på dina frågor:)
8 thoughts on “Läsarfråga, permanent

  1. hejsan !
    jag har lockigt hår, och jag kan inte borsta håret när jag ska ”fixa” mig får då står det och alla håll och ser väldigt roligt ut, det brukar väl vara så för de som har lockigt hår. så jag borstar håret efter att jag har duschat och det är blött. men sen när jag sover på det så blir det så trassligt igen och jag kan ju inte borsta det utan att det ser roligt ut. så det blir svårt att sätta upp håret, göra flätor och så när jag har så trassligt hår, jag undrar vad man kan göra åt det ? jag har provat med balsamspray men vill helst inte blöta håret varje dag för jag brukar platta litegrann och så, men då drar det upp sig så mycket när jag blöter det hela tiden. hoppas du förstod mitt problem 🙂

    • Hej! Om du har ditt naturliga lockiga hår tycker jag inte du ska kamma håret, prova att dra fingrarna igenom. Vill du ändå kamma det för att göra olika frisyrer så fukta det efteråt för att få bort det frissiga som blir av att kamma lockigt hår. Har du plattat håret kan du ju kamma det hur mycket som helst för då har du ju fått bort lockarna. Hoppas det gav svar på dina frågor:)

  2. Det jag menar är att det är viktigt att du går till en frisör som är kunnig och har kolla på de senaste teknikerna och preparaten inom permanent. Självklart är det inte lätt att veta i förväg om frisören är bra eller inte men gå gärna runt lite och prata med olika frisörer och välj en som du får förtroende för. Håret blir fylligare av en permanent men också torrare så det är viktigt att du också vårdar håret efteråt med bra produkter anpassade för behandlat hår. Redkens Extreme serie är en bra serie som vårdar och bygger upp håret igen.

  3. Har en fråga som inte rör just detta inlägg, men jag skulle väldigt gärna vilja klippa mig kort asså riktigt kort. Men jag har både ett runt ansikte och inte så tjockt hår, har lust att bara köra men är samtidigt rädd att jag kommer ångra mig. Det är såklart svårt för dig att avgöra men vad tror du?

    • Hej Madde! Ett runt ansikte brukar passa bra i en kortare frisyr. Om du har tunt hår kan du fuska fram lite volym med hjälp av t ex saltvatten spray eller Dust it som är ett torrt vax pulver. Tänk på att det är snyggt med mycket volym på huvudet om man ha runt ansikte. Lycka till! 🙂

  4. För att du inte skall döda hårstråt så är det därför mycket viktigt att du alltid använder någon typ av värmeskyddande produkt för håret innan du tillför yttre värme.

  5. hej jag är 11 år och vill permanenta håret lite våg-lockigt om du förstår vad jag menar jag har en frisör som jag ska gå till på onsdag (20/2-13) vad ska jag fråga om? jag har viljat permeneta sedan jag förlorade mina locker när jag var 5 år. nu har jag rakt hår och super tjockt! jag har inte gjort nåt med håret… älskar din blogg och hoppas att du kan svara på min fråga.
    MVH Ellen

    • Hej Ellen! Vad roligt att du gillar min blogg :). Jag tycker du ska ta med en bild till frisören på de lockarna du vill ha då är det mycket lättare att förstå exakt hur du tänkt lockarna.
      Lycka till!

Kommentera

