Läsarfråga, bleka topparna hemma

Hej!

Jag har mellanbrunt/mörkbrunt hår som är ca 2 decimeter från axlarna.
Jag funderar på att göra en blond dip dye, tror du att jag kan göra det hemma eller måste jag gå till en frisör?
Har hört att håret kan bli oranget, bli grönt eller ramla av…..
Hej! Att bleka är inget jag rekommenderar att man gör hemma. Det är lätt att det blir just orange, eller gult. Har man otur kan det även gå av, det är starka produkter så det är bättre att en kunnig frisör hjälper dig.

Lycka till!
15 thoughts on “Läsarfråga, bleka topparna hemma

  1. Hej! Jag tänkte fråga om jag permanentar mitt hår med stora spolar, hur bli resultatet då? Jag har ca axellångt hår och känner att jag inte orkar locka håret av och till helatiden, hur länhe sitter lockarna i, innan håret börjar bli rakt?

    Hälsningar Linnea!

    • Hej Linnea! Det kommer att bli lika stora lockar som spolarna, hur de blir i övrigt beror på hur man rullar håret. Det är jättesvårt att säga hur länge lockarna sitter, det beror på din hårkvalité och hur du sköter håret. Men är du försiktig och rädd om håret borde lockarna sitta i ca 4-5 månader innan de blir rakare.

      Lycka till!

  2. Hej! Hittade in till din blogg för ett tag sedan och har följt den slaviskt sen dess, otroligt bra! 🙂
    Tänkte fråga dig, jag håller på att försöka spara ut till långt hår men mitt hår är sjukt slitet och det verkar inte som att det växer. Men hur eller hur, just nu äter jag Panto3 men har funderat på att även testa Hårkontroll eller något liknande. Så min fråga till dig är, kan man äta dom två samtidigt? Och vilka är bäst isf vad du tror? Skulle bli otroligt tacksam om du svarade på detta och vill tacka för en mycket bra blogg:)

    • Hej! Tack vad glad jag blir att du uppskattar min blogg 🙂

      Jag har bara provat hårkontroll och de åt jag under en sån kort period så det är ju svårt att säga om det hjälpte eller inte. Jag kan tänka mig att det blir för mycket att du äter båda två, det är nog bättre att du väljer en av dem. Lycka till!

  3. Hej, jag har färgat kopparrött hår för ett tag sedan, men jag är inte nöjd och funderar på att färga det knall rött, riktigt skrik röd.
    Men går det? Måste man vara blond först för att få det skrik rött?

    Och en fråga till.. om jag bestämmer mig för att behålla min kopparröda färg, finns det då något knep att få det i en riktig vacker kopparfärg och hålla det så i en längre tid?

    För jag har märkt att färgen blir dassig och trist väldigt fort..

    • Hej! Ja det går bra att gå till knall rött från en mer kopprig färg. Jag tycker du ska kolla lite på Wella color fresh eller Revlons färginpackningar dom har både koppriga och riktigt knall röda toner som du kan underhålla håret med.

      Lycka till!

  4. Hej Sandra! För två dagar sedan blekte jag mitt hår hemma men det går nu åt en gulare ton och jag är ganska missnöjd. Jag har haft funderingar på att gå över till en brunare ton genom toning men då göra det hos en frisör. Men jag har ganska slitet och torrt hår och är rädd att det ska slitas ännu mer om jag behandlar det igen. Så hur länge rekommenderar du att jag ska vänta innan jag färgar det igen för att det ska hålla sig så friskt som möjligt? Tack på förhand / Lisa

    • Hej Lisa! Du kan tona håret direkt, toning sliter inte så mycket på håret. Men är håret slitet och blekt så finns det risk att toning och färg rinner ur snabbt. Fråga don frisör hur du kan underhålla färgen för bästa hållbarhet. Lycka till!

    • Hej S! Jag förstår inte riktigt din fråga. Håret blir ljusare när man färgar det ljusare och det tar bort en del av färgen. Det naturliga håret blir dock ljusare en det som redan är färgat. Har du en mörk utväxt räcker det att du färgar bara botten.

      Hälsningar Sandra

  5. Hej jag har haft ljusa slinger så hela håret är ljust och vitt lite mörk med gråa strån på hjässan.Har färgat det mörkt på hjässan nu och en ljusare brun toning på övriga håret. ville få kola färgad hårfärg.När kan jag färga det igen??det är en vecka sen jag gjorde det.häls/Annicka

  6. Hej!
    Jag funderar lite på att kanske färga ombre men jag tycker inte det är särskilt fint på den frisyren jag har just nu (har håret ungefär till nacken i bak och längre i fram) så jag tänkte kanske låta mitt hår växa en liten bit i bak först och sen kanske färga ombre. Så jag undrar lite om trenden med ombre fortfarande är aktuella och i så fall hur länge du tror att den kommer hålla i sig.

    Sen undrar jag lite över hur svårt det är att färga ombre hemma, borde min mamma som är frisör klara av det? Hon har dock inte jobbat som frisör på flera år men klipper och färgar fortfarande lite hemma på vänner och familj.
    Och hur ska man gå till väga? Färgar man bara som en rejäl utväxt som är mörkare än det övriga håret alternativt bleker ganska mycket av topparna för att få en ljusare nederdel än håret i botten?

    • Hej! Ja det tror jag absolut din mamma kan klara av. Du får fråga henne helt enkelt ;). Ja man lägger en mörkare färg i botten och sedan kan du även bleka topparna lite om du vill ha mer effekt.

      Trenden kommer att hålla i sig, jag tror även det kan bli snyggt med din längd så testa redan nu om du vill.

      Lycka till!

  7. Mat Posted by Dorion 2011-01-07 22:11Om jag inte var frisör/makeup artist hade jag nog satsat på en karriär inom matlagning :)Gårdagens middag:Västerbottenpaj med sallad av kräftstjärtar (detta var mina andra portion, därav all mat på tallriken).Dagens middag:Kycklinglåda med grönsaker och potatis, serverat med fetaoströra (ej med på bild).

Kommentera

