Läsarfråga, misslyckad permanent

CAT TREATMENT

Hej! Vill börja med att säga att du har en väldigt bra och intressant blogg!
Jag har en fråga om ovanstående. Jag permanentade håret i början av sommaren men blev inte nöjd då mitt hår blev förstört.. Jag har i vanliga fall rätt tunt hår och färgar ganska ofta, men hos frisören sa dom att det inte skulle vara nått problem, men det blev inget bra resultat alls. Nu har jag hur slitet hår som helst och det är från öronen och ner nedan för axlarna. Jag har klippt mig en gång efter permanentningen och jag använder inpackning i håret men det blir inte bättre.. Jag undrar vad det va du menade för behandling man kunde göra håret rakt igen? Tror du det skulle passa mig eller är det bästa sättet att klippa av en/ en och en halv decimeter? I så fall, har du några tips på några frisyrer man kan klippa sig. (Jag har ganska smalt ansikte, röd hårig).

Hoppas på svar. Tack på förhand!

Hej Madelene!

Förmodligen har frisören använt en alldeles för stark vätska på ditt hår. Jag tror faktiskt att det är bättre att du klipper av det, det går att göra en behandling så ditt hår blir rakt men jag tror inte att ditt hår klarar det eftersom det redan är så slitet. Redken har en serie som heter Extreme som bygger upp håret efter att det blivit förstört av kemiska behandlingar. Serien innehåller speciellt en produkt som heter Cat som bygger upp håret med hjälp av protein som du borde prova. Sen finns det massa snygga kortare frisyrer som skulle passa dig bra. En kortare page med sidbena tror jag skulle var jättefint. T ex frisyren som Carolina Gynning har här nedan.

Tack så jättemycket, kul att du gillar min blogg och lycka till nu!

Gynning

15 thoughts on “Läsarfråga, misslyckad permanent

  1. hej ! jag har hört talas om ricin oljan ! som ska ge längre och bättre kvalite på håret. eftersom jag desperat villl ha LÄNGRE hår, så funderar jag på att skaffa det. men jag googlade runt lite och läste. vissa fungerade det tydligen super bra på och på vissa inte, vissa tappade hår. men vad tror du ? fungerar det som det sägs, eller tycker du inte jag ska skaffa mig det? ananrs har du något annat super tips på hur man kan få längre hår ? 🙂 KRAM

    • Hej! Jag hat provat ricin olja men jag hade inte tålamod så jag gav upp efter någon vecka. Jag har precis som du hört olika, för vissa verkar det verkligen funka. Men det kan helt klart vara värt att prova.

      Annars är det bästa rådet att se till att vara rädd om håret, använd inpackning, undvik värmeverktyg och låt håret vila från färgningar och andra kemiska behandlingar. Sen gäller det att stå ut och ge det tid.

      Hoppas det gav svar på din fråga 🙂

  2. hej jag har en fråga jag funderat kring länge och skulle verkligen vilja ha svar på den! vilket jag hoppas att du ger mig! när man köper en hårinpackning så står det på burkarna att det ska vara i max 15 minuter. blir det bättre resultat om jag har i det längre? vissa säger att den vårdar bäst de 5 första minuterna och slutar att vårda håret helt efter cirka 15… är det så? isånnafall varför säger vissa frisörer att man ska sova med inpackning då? sedan så undrar jag om inpackningen gör håret torrt om man sover med den utan en påse runt huvudet. alltså håret torkar ju efter ett tag med inpackningen i och det säger vissa gör håret i sig torrt. dock tycker inte jag att det låter rimligt, jag anser att om man har i det sålänge så att det torkar in i håret så har det väll verkligen kommit in ordentligt i håret eller? skulle verkligen behöva svar på denna fråga:) mvh

    • Hej! Nej håret fortsätter att ta åt sig inpackningen under lång tid men till sist
      Blir det mättat eller så torkar inpackningen. Det blir inte torrare av att man har i det en längre tid så sov med inpackning om du tycker det är bra 🙂

  3. hej.har som naturlig hårfärg mörkblont men bestämde mej för att färga det ljusare för ca 4 månader sedan.resultetet blev gul/orange och förra månaden tonade jag det ljusbrunt istället.frisören la även i en permanent mörkare brun i botten som. detta leder till att jag nu har två st utväxter.. en ganska råttfärgad högst upp och sedan en mörkare brun innan längderna som är ljus bruna.ser förjävligt ut men vet ej vad jag ska göra då jag inte har råd att gå tillbaka till frisören.undrar om det skulle funka att slinga hela håret för att slippa dubbla utväxter och sedan få en mörk istället för ljus utväxt sedan. men har ju som sagt orange/gult hår permanent under den bruna intensiv toningen så vet ej vilket typ av resultat man ska vara beredd på… tacksam för svar! Mvh Therese 🙂

    • Hej! Jag tror det kan bli bra med ljusa slingor det förvirrar också de olika övergångarna så de blir mjukare. Men undvik din utväxt där kommer slingorna annars bli ljusare än resten av håret. För att få en kallare ton på resten av håret prova Goldwells skum toning i färgen 10 v den är grym på att ta bort varma toner!

      Lycka till!

  4. Hej! Tack för en jättebra blogg! Min syrra och jag har upptäckt att hennakakor (Lush) funkar jättebra för att täcka vita strån på mörkt hår. MEN, jag har en fråga: Penslar utväxten (i sektioner) med hennamixen och det funkar bra. Men det blir lätt att det rinner ner lite färg på resten av håret. Funkar det köra med folie till hennafärgning? Eller kan det bli nån läskig kemisk reaktion? Undrar även om man törs använda folie vid vanlig hemmafärgning också (dvs inte henna utan typ Loeral)?. Supersupertacksam för svar.

    • Hej Anna! Jag har inte så mycket erfarenhet med henna så jag vet faktiskt inte hur det reagerar med folie. Det som händer när man lägger folie är att det blir varmare vilket kan hjälpa till att ge en reaktion. Prova att lägga inpackning på längderna så suger de inte till sig av färgen.

      Ja det går bra att använda folie till färg men man får aldrig stänga folie paketen helt det måste komma in luft annars kan färgen börja koka. Var uppmärksamma bara och skölj direkt om det blir varmt eller börjar bubbla. Det är kemiska produkter så man måste vara väldigt försiktig när man färgar!

      Lycka till och tack!

  5. Hej! Jag har färgat mitt hår rödbrunt men tycker att den röda färgen försvinner ganska snabbt. Finns det någon inpackning man kan använda för att behålla den röda färgen längre?
    Tacksam för svar 😀

  6. Hej! Jag har en fråga, vad är det för skillnad på Redken extreme Cat treatment och Redken Extreme Anti snap? Vad gör dom? Vad är det för skillnad? Är det bra att ha båda? 🙂

    • Hej! Anti snap ser till att stärka håret och förhindrar att det går av eller klyvs. Cat är ännu starkare kan man säga och bygger upp väldigt skadat hår igen. Så vilken produkt du ska välja beror på hur skadat håret är! Men det räcker med en av dom och komplettera med schampo och balsam i samma serie.

      • Okej så det är onödigt att ha båda 2 då? Blir de för mycket då så de blir negativ effekt istället?:)

      • Nej det blir inte någon negativ effekt självklart kan du ha båda. Cat är mer som en behandling som du gör i samband med att du tvättar håret. Anti snap är en leave in produkt så de skiljer sig där. Men satsa gärna på framför allt schampo o balsam i den serien och en av dom först och främst. Inpackningen är också bra att komplettera med i den serien och har du råd och är ditt hår i så dåligt skick så absolut kör med båda!

Kommentera

