Läsarfråga, 80-tals sminkning

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med :). Jag har blivit bjuden på en fest med tema 80-tal och eftersom mina vänner som har festen är lite galna vet jag att alla kommer gå in för temat till 100 procent! Jag vill ju inte vara sämre men känner att jag behöver lite tips o inspiration. Snälla kan du ge några idéer på 80-tals sminkningar, hår och kläder.

Tack på förhand,

Linda

Hej Linda!

Självklart kan jag hjälpa dig med det. (0-talet är ju 10 år så det finns såklart lite skillnader på början, mitten och slutet av 80-talet. Jag har riktat in mig på mitten som är den stilen vi förknippar mest med 80-talet! Här kommer några förslag:

Hår och makeup!

Håret var stort stort stort på 80-talet. Tupera, locka och kreppa med en tång om du har. Fest gärna band eller någon annan dekoration i håret

Det var två stora trender i smink. Den ena var i rosa, blått och lila, den andra gick i gult, grönt, rött och orange. Man använde ofta samma färg på ögonen som kinderna och det var hårda kanter och kontraster.

Börja med en bas som är brunare en vad du själv är, lägg rougen som ett sträck från kinden bak till örat och även upp mot tinningen. Överdriv med rougen! Ögonskugga lägger du över hela ögonlocket, upp mot ögonbrynen och ut på sidan. Du vill få lite kattögon effekt, kolla bilden längs ner till vänster. Lägg gärna skuggor i olika toner! läpparna målar du med läppstift i matchande färg med rougen och fyll gärna i ögonbrynen det ska vara markerade och tjocka.

När det gäller kläder är det bara att gå vild. Madonnas rockiga stil var stor och även sport kläder var hett. Satsa på mycket färg, mönster och smycken. Just nu finns det mycket 80-tals inspirerat i butikerna annars är second hand butiker ett säkert kort.

Hoppas det gav dig lite idéer!

2 thoughts on “Läsarfråga, 80-tals sminkning

  1. Hej!
    Jag var blond så skulle jag färga håret i en ljus mahogny färg men istället blev det riktigt mörk.
    Jag passar verkligen inte i det för mörka håret med lite rött i så nu vill jag börja gå tillbaka till iallafall mörkblont hår.
    Jag vill helst kunna fixa till det hemma eftersom det är så pass dyrt att färga/slinga håret på salong, men eftersom det är röda pigment i vet jag inte hur jag ska gå till väga.
    Tacksam för svar

    • Hej Caroline! Att bli av med rött är tyvärr ganska knepigt! Det bästa är om du orkar ge det lite tid, börja med att göra många ljusa slingor i håret och använd samtidigt Goldwells skumtoning i färgen 10V för att få bort det varma i håret. Sen låt håret tvättas ur så mycket som möjligt, förhoppningsvis släpper ganska mycket av färgen av sig själv om du ger det lite tid. Det är svårt att lyckas med blekning hemma och det är lätt att det blir orange/gult, man kan även förstöra håret eftersom det är väldigt starka preparat. Så fundera en gång till om det inte är värt att gå till frisören.

      Lycka till!

Kommentera

