Oil cleansing method

Har ni hört talas om OCM? Det hela går ut på att man rengör huden med olja! Jag har alltid haft problem med min hy, torr, fet och problem med acne. Jag har testat honung nu ett tag som rengöring och min hy har blivit mycket bättre, men nu tänkte jag ge oljan en chans. Metoden ska passa framför allt hy med acne.

Läs mer här

Det går att köpa färdiga oljor men jag blandar till min egna. Här kommer några förslag på oljor.

Ricinolja ger mest rengöring och är huvudingrediensen, löser upp och är antibakteriell. Den kan torka ut huden så beroende på hudtyp tar an mer eller mindre av den.

Bra Oil Cleansing Sorter

  • Jojoba (alla hudtyper, acne-benägen hud)
  • Sötmandel (alla hudtyper, speciellt fet)
  • Grapeseed (alla hudtyper, speciellt fet)
  • Avokado (torr och åldrande hud)
  • Solrosfrön (alla hudtyper)
  • Oliv (alla hudtyper)
  • Aprikoskärnolja (torr, åldrande, och normal hud)
  • Argan (alla hudtyper, speciellt åldrande hud)

* Kokosolja som jag just nu använder i ansiktet efter rengöring kan täppa till porerna läste jag nu. Så undvik kokosolja alltså i ansiktet!

Oil-Cleansing förhållande

När du först börjar med OCM, är det bäst att tänka i förhållandet mellan tredjedelar. Du kan mäta dessa tredjedelar av i förväg och förbereda en hel flaska full med olja.

  • Fet hud: Använd 2/3 ricinolja till 1/3 annan olja.
  • Normal hud: Använd lika delar ricinolja och annan olja.
  • Torr hud: Använd 1/3 ricinolja och 2/3 annan olja.

Jag blandar 2/3 ricinolja och 1/3 jojoba olja i min rengöring.

3 enkla steg

  1. Förbered. Antingen blandar du dina oljor tillsammans i förväg, eller har flaskorna redo. Ställ en ren handduk bredvid diskhon. Vrid på varmvattnet för att få det varmt och få upp lite ånga.
  2. Rengör. Du behöver inte tvätta ansiktet före det fungerar även för att få bot smink, skölj ansiktet lätt med varmt, rinnande vatten. Häll oljan i handflatan och applicera försiktigt över hela ansiktet. Massera försiktigt men bestämt,  massera i 2 minuter och låt sedan oljan sitta kvar i 30 sekunder.
  3. Skölj. Vid det här laget bör du ha mycket hett vatten. Justera värmen tills det är lagom  nog att appliceras på huden, men tillräckligt varmt för att mjuka upp oljan (förmodligen kommer det  att bli varmare än det vatten du brukar skölja ansiktet med). Skölj handduken under varmt vatten tills den är helt genomblöt. Applicera tvättlapp i ansiktet och håll den där i 10-15 sekunder. Börja sakta torka av, upprepa tills du har torkat all olja från huden.
Kommentera

