Läsarfråga, tips på frisyr

michelle steeper by kelly defina for fashionising.com

Bild här ifrån

Hej! Jag ska till frisören och klippa mig nästa vecka och behöver lite inspiration. Vad är inne i höst när det gäller hår? Vad håller i sig till våren? Jag har hår till axlarna nu, i princip jämnlångt och det är ganska tunt. Jag har ganska smalt ansikte. Jag vill inte bli kort hårig men jag kan tänka mig att klippa av lite. Jag har aldrig haft lugg men funderar på det. Tror du att det passar min ansiktsform och är det trendigt? Tips skulle verkligen uppskattas otroligt mycket! 

Hej! Jag tycker du ska satsa på en lugg. Lugg är en trend som kommer hålla i sig och jag tror att det kommer passa ditt ansikte väldigt bra. En lugg gör att ett smalt ansikte känns lite fylligare! I övrigt tycker jag du ska klippa av en liten bit av håret så det snuddar axlarna precis, behåll det gärna jämn långt.

Hoppas det gav dig lite tips!

7 thoughts on “Läsarfråga, tips på frisyr

  1. Halloj! I sommras så försökte jag bli blond hos frisören, men det blev inte riktigt som jag ville. Jag skulle vilja ha en ljus ganska kall blond färg. Men resultatet blev trots flera omgångar hos frisören mer varm guldig ton med en svag hint av gult. Med något mörkare toppar. Min frisör sa att i och med att jag varit svarthårig för ett och ett halft år sen så släpper inte färgen på vissa ställen oavsett hur mycket man bleker/avfärgar. Speciellt topparna. Stämmer detta? 😮 i dag så har jag axellångt hår och har det närmsta halvåret haft mellan/ljus brunt och klippt det redigt flera gånger, skulle det kunna bli en riktigt ljus kall blond färg nu? Eller finns det risk att det bara slutar upp med det orange guldiga ännu en gång? Det kostar så mycket att ljusa upp det så man vill ju inte bli besviken igen. Din blogg är toppen och är jätte tacksam för svar! 🙂 mvh/ vera

    • Hej Vera! Tack 🙂

      Om jag förstår det rätt så har du alltså ljusbrunt hår nu? Det går att få håret riktigt ljus och i en kall färg men frågan är om ditt hår håller för det. Det sliter nämligen ganska mycket på håret. Att håret blir orange/gult är för att frisören använder fel blekning, jag skulle råda dig att gå till en annan frisör som kan blekning mer. Eventuellt behöver du bleka det i två omgångar, först så det blir mer beige ljusblond färg och sedan en gång till för att få det riktigt ljust och tona in det i en kall nyans. Det är det mest skonsamma sättet och jag tror att du kommer få bästa resultat då! Gå gärna runt och prata med lite olika frisörer så du får en uppfattning om deras kunskap innan du bokar en tid!För att underhålla den kalla färgen sedan tycker jag du även ska prova Goldwells skumtoning i färgen 10V och ha hemma.

      Lycka till!

  2. Bra blogg! Mer tips, det är så bra!
    Har en fråga, kan ni skiva till mig eller ut i bloggen om några oljor ni rekommenderar som är skonsama för håret, och dessutom där det inte är något som skadar håret och sillikon!
    kram

  3. Hej! En fråga.

    Jag har en liten utväxt med typiskt råttfärgat hår. Övriga håret har en urtvättad (typ 2 månader gammal) rödbrun nyans i en nivå ca 5,5 . Vill bli mer ”råttfärgad” eller neutral i färgen. Vill gärna göra det hemma. Hur är det snällaste sättet att uppnå färgen? Har funderat på att gå till Loreals färger, en 6.23 för att undvika att bli grön. Hellre ljusare färg med lite varm ton än att bli grön. Är med andra ord trött på det rödbruna som mer känns som rostigt brun nu efter några månader.

    • Hej! Är din utväxt ljusare en vad resten av håret är? Jag tror inte att 6.23 kommer att ljusa upp någonting och det kommer nog inte bli så stor skillnad. Du skulle behöva få bort lite av färgen med hjälp av lite blekning och sedan använda en kall toning för att få bort det varma. Goldwells skumtoning 10V eller Wellas color fresh 8/81 tror jag får bort mycket av det varma. Jag skulle råda dig att gå till en frisör som hjälper dig med en avfärgning och sedan kan du använda toningar själv hemma för att få en kallare ton.

      Lycka till!

Kommentera

