Läsarfråga, känslig hårbotten

Hej!

Jag googlade runt lite för att jag fått stora problem med mitt hår de senaste veckorna. Hittade din blogg och tänkte att jag skulle slänga iväg ett mail till dig för att se om du har något bra tips!
Det har tidigare kliat ganska ofta i min hårbotten och därför tänkte jag att jag skulle vara snäll mot håret och duscha mer sällan. För att håret skulle kännas fräscht längre köpte jag ett torrschampo från Batiste.
Till en början funkade det jättebra! Håret blev jättemjukt och volymigt och jag var jättenöjd!
Men nu efter ett par veckor märkte jag att jag fått utslag i hårbotten som kliar och om jag kliar tillbaka lossnar det hudflagor. 
Kan det bero på en allergisk reaktion från torrschampot? Slutade med det direkt och har nu fått ännu fetare hår än vad det var innan jag började använda det..
Funderar också på om det kan bero på stress med tanke på att jag började plugga på högskolan nu i höst, men samtidigt kom det i samband med att jag började använda torrschampot. Vet inte hur stark produkt det är.
Annars brukar jag bara köpa kvalitetsprodukter till håret, eftersom jag är väldigt mån om att det ska se bra ut, men nu vet jag inte vad jag ska göra.
Har provat vanligt head & shoulders schampo och balsam nu i en vecka, men det har inte hjälpt något.

Hjälp! 😦

Förövrigt gillar jag din blogg! Keep up the good work!

Med vänliga hälsningar,
Julia 

Hej Julia!

Det låter som att du har känslig hårbotten och borde satsa på så milda produkter som möjligt utan parfym. Prova t ex Wella Professionals Balance Calm Sensitive Shampoo. 
 
När det gäller torrshampo så vet jag inte om det finns något utan parfym. Du får helt enkelt leta runt lite! Men förhoppningsvis blir din hårbotten mer balanserad om du provar ett milt schampo och du slipper fet hårbotten. Försök tvätta håret högst tre gånger i veckan! Det kan också bero på stressen, hår och hud kan reagera mycket på det. 
 
Hoppas det gav dig svar på dina frågor! 

 

4 thoughts on “Läsarfråga, känslig hårbotten

  1. Har samma problem men har blivit helt bra efter att jag bytt till Änglamarks schampo, balsam och även deras skum och spray 🙂 finns att köpa på Coop

  2. Hej!

    Jag var blondin i ca 3 år och min hårkvalité försämrades verkligen. Nu när jag är brunett märker jag att håret ser friskare ut, men däremot är det jättetunt. Jag som alltid har haft jättetjockt hår innan. Har du något tips på vad jag kan göra för att få tillbaka mitt tjocka hår?

    Mvh Nate

    • Hej Nate! Jag tror att det kommer bli tjockare och tjockare nu när du inte färgar med lika starka preparat längre. Se till att ta hand om ditt håret i övrigt med bra hårprodukter, prova t ex Anti snap från Redken som ska stärka håret och minimera att håret slits av. Ge det lite tid så kommer nog ditt tjocka hår att komma tillbaka!

Kommentera

