Mina smultronställen

Jag känner att jag måste dela med mig av alla vackra platser som finns här i närområdet! I helgen var vi t ex i en liten medeltids by, Dolceacqua i Italien.

När man kommer dit ser byn magisk ut med det gamla slottet som ligger högt över staden. Men vad som var riktigt häftigt var att i husen i de smågränderna som ledde upp till slottet fanns det små gångar med butiker och restauranger, den medeltida delen var som en står labyrint och allt var så fint bevarat och charmigt. Helt fantastiskt att åka dit nu på hösten och vandra själva i alla gränder och bara möta ett fåtal turister. Det tog ca 40 min från Nice med bil att åka hit och det var verkligen väl värt det. På hemvägen stannade vi i Ventemiglia och åt en fantastisk italiensk lunch. Finns det något bättre en Italiensk mat?

Så nu finns det en ny kategori här i bloggen där jag även kommer dela med mig av lite bilder och tips från  alla de vackra platserna jag får uppleva under mitt år i Frankrike.

2 thoughts on “Mina smultronställen

  1. Ser helt fantastiskt vackert ut! Vet du hur det såg ut med hotel i den medeltida staden? Eller det kanske är bättre att bo någonstans i närheten.. Blev i alla fall väldigt sugen på att se stället! Verkligen annorlunda från Nice och dess lite mer… turistiska approach ibland. Jag har bott i Aix-en-Provence, en stad 3h från Nice. Om du är kvar i Frankrike till i vår så kan jag verkligen rekommendera dig att ta en tur dit. Jättefin gammal stad med många små gränder och en en jättefin trädkantat allé och för att inte tala om alla vackra fontäner!

    • Hej! Ja det ska finnas lite mindre hotel eller snarare rum att hyra :). Annars kan jag rekommendera att bo i Ventimiglia som är en större stad precis i närheten!

      Vad roligt att du rekommenderar Aix. Vi har inte varit där än men vi tänkte ta en roadtrip i början av sommaren och då tänkte vi stanna till där!

Kommentera

