Läsarfråga, blanda toningar

Wella Color Fresh

Hej!

Jag ramlade in på din blogg när jag höll på att googla om typ ”slinga håret naturligt hemma”…
Jag har slingat håret ljust några gånger nu hos frisören och nu är det i stort sett helblont med lite gula inslag, främst i topparna då jag delvis hade bruna slingor förut. 
Jag funderade på att lägga i lite mörkblonda slingor hemma (studentbudget) för att få en mer naturlig blond nyans men du har skrivit att det lätt kan bli fel nyans om man har jätteljust hår och rekommenderade istället Wella color fresh. Jag har testat den toningen förut med nyans 8/81 vilket helt klart tog bort det gula ett tag men jag skulle vilja ha en mer askig färg istället för ”grå”. Du har nämnt att man kan blanda de här toningarna med varandra..? Skulle man kunna blanda 8/81 med 10/36 eller 8/0 för en mer askig naturlig blond nyans? Eller har du ett bättre förslag? 
Följer din blogg nu! 🙂
// Jenny
Hej Jenny!

Blanda i lite 8/81 i 10/36 det tror jag kan bli riktigt bra! 8/0 kan bli för mörk men den kan annars också bli väldigt fin, blanda i lite 8/81 i den också så får du en kallare ton.
Lycka till och kul att du följer min blogg 🙂
2 thoughts on “Läsarfråga, blanda toningar

  1. Hej!
    Tack för en superbra blogg!
    Jag hade ljusbrun till blond ombre i slutet av sommaren. Sen blev jag trött på det och ville få tillbaka min blonda hårfärg. Blekte då med Schwarzkopf Poly blonde M1 slingor (har använt dom tidigare när jag har velat ljusa upp mitt askblonda hår). Jag fick göra två omgångar med slingor och eftersom det var ombrefärgat innan blev topparna väldigt ljusa, nästan vita. Jag ville ha tillbaka min mer normalblonda färg och hittade sedan din blogg då jag letade skonsamma tips då jag inte ville misshandla mitt hår så mycket mer. Jag bestämde mig sedan för att använda mig av Wella color fresh 8/0. Fick hem toningen idag och läste detta inlägget precis innan jag la i toningen och blev orolig att det kanske skulle bli för mörkt. Jag har precis torkat mitt hår efter toningen men det blev inte så mörkt som jag hade hoppats, bara lite mörkare och är rädd att det tvättas ur väldigt snabbt. Ändå hade jag i toningen i 20 min. Jag har kanske halva flaskan kvar, så hur ska jag göra för att få det att fästa bättre/bli mörkare nästa gång?

    Kram
    Maria

    • Hej Maria! Va skönt att det inte blev för mörkt. Det är väldigt olika på olika hår hur håret drar åt sig, dn funkar bäst på slitet färgat hår.Lägg i toningen i lät fuktigt hår, det får inte vara för blött. Sätt en plastpåse över huvudet och sedan en handduk över så får du lite extra värme. Har du tillgång till bastu så är det toppen! Du kan också föna lite på håret när du har plast över håret. Låt det sitta 2o-30 min. Både toningar och färg kan tyvärr släppa fort i blekt hår eller redan färgat hår. Du kan alltså behöva underhålla färgen lite även i fortsättningen. Wella color fresh kan du även ha som ett schampo när du tvättar håret!

      Lycka till!

Kommentera

