Läsarfråga, få ögonskuggan att hålla

Hej! Jag har en fråga om smink som jag hoppas du kan svara på. Hur får man ögonskuggan att sitta snyggt hela dagen? Så den inte lägger sig i veck eller blir ojämn. Sen undrar jag också vad du rekommenderar mig att använda för färger? Jag har blå ögon och blont hår. 

Tacksam om du vill svara 🙂

Hej!

För att få ögonskuggan att sitta gäller det att man har en bra bas, alltså foundation och puder eller en primer. För bästa hållbarhet är det bra med en foundation som är vattenfast så den står emot om man blir lite svettig. Det är också viktigt att man efteråt pudrar ordentligt med ett löstpuder! Jag använder alltid Makeupfabrikens Creme Foundation när jag jobbar och det är den bästa jag testat, håller tills man tvättar bort den.

Till vardags kan det vara lite krångligt med en fet foundation och inte det bästa för huden. Jag brukar använda en mineralfoundation i puder form till vardags och det funkar fint med ögonskugga också. Men har man lite fetare hy kan en primer vara bra att komplettera med. Det som också är viktigt är att mätta ögonskuggan ordentligt. Börja gärna med en ljus ögonskugga över hela locket och lägg sedan på en mörkare skugga.

När det gäller färger så klär de flesta i det mesta. Det som är viktigt tycker jag är att det går ihop med resten av sminkning och att man har lite koll på vilka färger som framhäver ögonen mest. När det gäller blå ögon är det orange som är kontrastfärgen och alltså för att få fram det blå på bästa sett ska man använda en orange skugga. Nu är ju orange en ganska stark färg men man kan också välja varmbrunt, koppar, bronze, guld och champagne.

Hoppas det gav dig lite råd och tips!

Fast foundation från Makeupfabriken

Kommentera

