Läsarfråga, toning eller intensivtoning

Hej!  Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med en sak. Jag har aldrig färgat håret och tänkte nu gå till frisören och göra det. Jag har typiskt svenskt råttfärgat hår och vill ha en mer varm brun färg. Jag hade tänkt göra en toning men jag läste att det finns något som heter intensiv toning också. Vad är det för skillnad på dom? Vilken tror du passa mitt hår bäst? Jag tänker mig en lite brunare färg som på den här bilden ungefär. 

Tacksam om du vill svara! 

Hej Anna!

En toning innehåller inte väteperoxid och det är bara en vätska. En intensivtoning blandar man precis som med färg med väteperoxid, men en intensivtoning är svagare. Väteperoxid användaren man för att få färgen att tränga in i hårstrået en toning lägger sig istället utanpå hårstrået. Eftersom du inte har färgat håret förut är en intensivtoning bättre i ditt fall, en vanlig toning kan ha svårt att fästa och tvättas ur väldigt snabbt.

Hoppas det gav svar på din fråga och lycka till!

6 thoughts on “Läsarfråga, toning eller intensivtoning

    • Det beror helt på. Men har man färgat håret förut så brukar det räcka med att lägga färg i botten och sedan kan man lägga en toning på längderna för att fräscha till dom. Man kan också dra ut färgen på längderna sista 5-10 minuterna. Vill man inte färga håret ljusare kan man alltid välja intensivtoning istället för färg.

      Hoppas det gav svar på din fråga 🙂

  1. Hej Sandra! Jag har gått från naturligt blont hår till en brun färg med orange toner i. Nu vill jag färga det till mörkbrunt, åt det svarta hållet, utan röda eller andra varma toner i. Min toning som jag har i håret nu är ganska urtvättad, så håret är brunt/ginger-aktigt nu i färgen. Kommer det ”lysa” igenom den mörkbruna färgen om jag färgar det? Jag har nämligen hört att röda/orange toner lyser igenom om man färgar håret igen, men vill vara säker. Kommer det att göra det, eller kommer det att bli önskad färg? Och vilken färg ska jag då använda om du kan rekommendera någon speciell? Och jag tänker inte gå till en frisör och färga det, varken jag eller föräldrarna vill lägga pengar på det hehe. Tack på förhand!

  2. hej. jag har haft blont nu i nått år och jag är less på det och skulle vilja färga brunt. har haft de tidigare men då färgade jag bort de och blonderade till blont. jag har ganska ljust hår, (nästan vitt, fast mer guldigt) och jag undrar vilken färg jag ska ta. för om man inte har en färg med rött i kan de väl bli grått eller grönt? och jag vill inte ha rött hår. jag vill ha nån fin brun färg, typ chokladbrun fast lite ljusare. snälllaaa hjääälp!!

    • Hej Sanna! Det är väldigt svårt att färga ett så ljust hår mörkt. Som du skriver slår det lätt över i grönt, grått eller rött. Det är svårt att hitta den perfekta bruna och man behöver blanda många olika nyanser för att få rätt färg. Jag rekommenderar att du går till en frisör det är säkrast. Sen kan du underhålla utväxt och ton själv hemma. Fråga din frisör om råd.
      Lycka till!

Kommentera

