Läsarfråga, mörkt hår av blekning

Bild från Vogue

Hej! Jag läser din blogg varje dag och tycker den är super bra men har inte frågat något en men nu tänkte jag fråga! Jag har blekt mitt hår i typ tre år nu och jag skulle vilja ha tillbaka min naturliga hårfärg. Jag är egentligen typ mellanblond men kollar man på utväxten nu så är den jättemörk. Jag har hört att håret blir mörkare av att man bleker det stämmer det? Jag känner mig jätteledsen om jag förstört mitt hår för alltid genom blekning jag hade ju fin hårfärg innan. Har du några tips om hur jag kan få tillbaka min hårfärg eller är det kört nu efter alla år av blekning? 

Tacksam om du vill svara! 

Mvh Lina 

Hej Lina!

Vad roligt att du gillar min blogg 🙂

Nej det stämmer inte att håret blir mörkare för att man bleker det. Utväxten kan ju se mörkare ut eftersom det andra håret är så ljust men ingen färg kan förändra den naturliga hårfärger utan det är bara en synvilla. Men sen kan det också vara så att håret blir mörkare genom åren och har man färgat håret i många år och sedan låter det växa ut kan man ha fått en mörkare hårfärg. Men som sagt det har ingenting med färg och blekning att göra så du behöver inte vara rädd att du förstört ditt hår.

Vill du ha tillbaka din naturliga hårfärg tycker jag du ska göra lite mörkare slingor som passar ihop med din utväxt. Då blir det en naturlig och fin övergång och upprepar du slingorna några gånger har du snart hela ditt hår i samma färg som din naturliga.

Lycka till!

11 thoughts on “Läsarfråga, mörkt hår av blekning

  1. Hej! 😀
    Först vill jag bara säga att din blogg är bäst! Keep up the good work! 🙂
    Sen har jag en fråga som jag undrat över ett tag nu. Jag har naturligt ganska mörkbrunt hår åt det kallare hållet men skulle vilja ha lite varmare, mer kastanjebrunt! Jag antar att vanlig hårfärg kommer ha svårt att sätta sig på mitt mörka hår, eller? Hur borde jag göra? Skulle vara så hulligt om du svarade, puss!

    • Hej Signe! Tack vad glad jag blir 🙂

      Jag tror att en färg kommer bli bra på dig. Eftersom du inte har färgat håret innan kan en intensivtoning också fungera bra. Men vill du ha ljusare välj en färg istället!

      Lycka till!

      • Då provar jag det 😀 Det värsta som kan hända är väl att det inte syns haha 🙂 Tack snälla du för att du svarade!

  2. Hej! Hittade nyss till din blogg och måste först säga att den är OTROLIGT bra!!! Sen så skulle jag jättegärna lite frisör hjälp då jag ska färga mitt hår, skulle vara jättesnällt om du kunde svara och hjälpa mig lite. =)
    Jag har blont hår just nu, en varm honungsblond ton. Jag vill jättegärna färga mitt hår kopparrött men är helt pank så enda alternativet är att göra det hemma… HUR får jag till en VARM kopparröd färg på bästa sätt? Det viktigaste är att det är en varm ton då jag verkligen inte passar i kalla toner. Är det möjligt att få till en snygg jämn färg med en färg köpt på åhlens? Så tacksam för svar! =)

    • Hej Nellie! Vad glad jag blir att du gillar min blogg :). Det är lite knepigt att färga håret själv men jag tror att du kan lyckas eftersom du har bra förutsättningar. Välj en färg som är riktigt kopprig och guldig. Den får inte vara för röd för då är det lätt att den slår över i en kall röd färg. Sen går det åt mer färg en vad man tror så har du till axlarna eller längre går det åt minst två förpackningar. När man färgar första gången från blont kan färgen gå ur väldigt snabbt så köp gärna Revlons färginpackning i färgen 734 Copper Gold för att underhålla färgen varje gång du tvättar håret. Tänk på att nästa gång du färgar det lägger du färgen bara i botten, eventuellt kan du dra ut den sista fem minuterna för att fräscha upp håret.

      Lycka till!

  3. Hej, måste säga att din blogg är jättebra!!!:)
    Och behöver hjälp, jag har mörkbrunt hår och vill bleka det jätte ljustblont och vill göra det hos frisörn men vet du nån bra färg så det inte blir orange för har hört att det kan kosta mellan 1500+ men tänk om det inte blir bra hos frisörn och man har spenderat så mycket pengar.
    Tänkte bleka det i stockholm när jag ska dit med mina kompisar men vill inte att det ska bli orange.

    MvH Madde

    • Hej Madde! Går du till en frisör så behöver du inte oroa dig att det blir gult. Det finns såklart frisörer som inte har någon utbildning som kan förstöra håret så var noga med att du går till en bra salong. Gå gärna till en färgtekniker som är expert på just färgning det kan vara värt pengarna. Kolla upp de lite mer kända salongerna och läs gärna rekommendationer om dem. Jag kan varmt rekommendera Victoria på project Sthlm.

      Lycka till!

Kommentera

