Makeup för mogen hy

Jag har fått flera frågor om smink tips för kvinnor som är 50+. Jag skrev ett inlägg för något år sen med lite tips Så på begäran här kommer det igen!!

Huden: När det gäller underlag på mogen hy är en bra regel att man ska vara väldigt sparsam. Foundation och puder lägger sig lätt i linjer och kan istället framhäva rynkorna. Det man kan satsa på är en färgad dagkräm eller en flytande foundation. Använd sparsamt med löst, transparent puder för att fixera.

Rouge: Använd även sparsamt med rouge och gärna i en neutral rosa eller aprikos ton. Det ska bara ge lite lätt rodnad åt kinden, tänk naturligt rosiga kinder.

Ögon: Undvik för hård makeup och använd istället mjuka färger. Istället för svart använd brunt och grått. Undvik också skuggor med skimmer i eftersom de kan göra ögonlocken plufsiga. Ska du på fest använd gärna lösfransar för att framhäva ögonen.

Ögonbryn: Ögonbrynen blir oftast tunnare ju äldre man blir och att lägga ner lite extra tid på dem är viktigt. Fyll i antingen men en brynpenna eller med en brynskugga.

Läppar: Undvik för mörka färger och håll dom mjuka och smidiga med läppcerat.

1, Clarin extra firming foundation 2, Mac loose powder 3, H&M eyebrow pencil 4, Försvaretshudsalva 5, Maxfactor trio eyeshadow 6, Makeupstore Tri brow

Update: Jag ändrade till 50+. Herregud en 40+ har väl knappt rynkor vet inte hur jag tänkte.

3 thoughts on “Makeup för mogen hy

  1. Heisan! jag tänkte höra om en sak, jag är väl blond/ljusbrunhårig och jag har väldigt mkt oragea toner i mitt hår, jag använde den där revlon färgbomben 1002 white platinum, men märkte ingen märkbar skillnad, men jag var lite nojjig för att håret skulle få en gråaktig ton om jag hade den i för länge, så.. min fråga till dig är

    Hur länge kan man ha 1002 bomben utan att håret får en gråaktig ton? eller kan det ens bli gråaktigt?

    • Hej! Håret kan bli gråaktig och det går inte att säga någon exakt tid. Tycker du inte att det blir så stor skillnad tycker jag du ska prova att ha i den längre. Prova ca 30 min och vill du ha ännu mer effekt tillsätt värme! Du kan t ex sätta en plastpåse över håret och föna sedan eller så kan du sitta i bastun/solen en stund.

      Lycka till!

Kommentera

