Läsarfråga, frisyr för tunt hår

Hej!
Hoppas att du kan hjälpa mig. Jag har tappat en massa hår de senaste två månaderna. Nu är det riktigt tunt och jag vet inte vad jag ska göra. Jag behöver tips på en bra frisyr för mig med ganska ovalt ansikte och hög panna. Vill inte ha hellugg. Mitt hår är ganska flygigt och svårt att hålla på plats. 
Tacksam för alla tips jag kan få.
Hälsningar Elsa

Hej Elsa!

En bra frisyr för din ansiktsform och hårkvalité är en page som går precis strax över axlarna. Du får gärna lägga håret i en sidbena! Jag tänker mig lite som den här frisyren som Nicole Richie hade förut. Du behöver inte ha så kort lugg men att du har en sidbena istället för mittbena gör pannan mindre. Ett mer jämn klippt hår i den här längden gör håret fylligare och det kommer att se mycket tjockare ut.
Hoppas det gav dig någon idé på frisyr!
13 thoughts on “Läsarfråga, frisyr för tunt hår

  1. Hej!
    Jag har en hårkris!! Mitt hår är mycket tjockt och väldigt fluffigt och om jag släpper ut det blir det riktigt stort, så stort att jag aldrig har utsläppt. Har alltid en hög bulle och har verkligen tröttnat på det…De senaste månaderna har jag funderat på att klippa det kort, alltså Miley Cyrus-kort. Men jag har ingen aning om det skulle passa mig, och om mitt hår skulle låta mig ha det kort utan att stå rakt upp…Mitt huvud är typ ovalt , passar det att ha kort hår då?
    Det jobbiga är även att mitt hår är väldigt ovanligt, typ en blandning mellan vanligt hår och afrikanskt hår, alltså mjukare än afrikanskt men strävare än vanligt hår. Hoppas du fattar vad jag menar, haha.
    Mycket tacksam för din hjälp! 🙂

    • Hej Maja! Jag tror att en kort frisyr kan vara fin på dig. Ett lockigt hår kan vara riktigt fint kort och det passar bra till din ansiktsform också. Använda gärna någon hårolja för att få ner volymen lite t ex arganolja. Lycka till!

  2. Tack så mycket! Men då undrar jag bara, hur mycket skulle det kosta? Och är du van att klippa tjockt hår? Om inte, har du något tips på någon frisörsalong som är det? 🙂

  3. Hej! 😀 Idag hände en jättekonstig sak med mitt hår när jag var och bada. När jag kom hem från badet då var mitt hår riktigt äckligt! (jag hade schamponerat och lagt balsam som vanligt) Mitt hår såg jätteoljigt och fettit ut, och en massa mjäll! Det såg ut som att jag hade sprayat 3 flaskor hårspray på ett ställe. Det var inte äckligt på längderna bara typ där uppe ;). Nu har jag duschat igen och schamponerade extra mycket men det är fortfarande lika äckligt! Jag undrar om du vet varför ?
    p.s älskar din blogg :))

    • Hej! Det låter väldigt konstigt och jag vet inte riktigt vad det kan vara. Du har inte använt några andra produkter än de du brukar ha? Använder man produkter med svårlösta silikoner i kan man få hår som du beskriver. Hoppas det blir bättre om du tvättar det ytterligare en gång! Kul att du gillar min blogg 🙂

  4. Hej! Jag tänkte bra fråga om intensivtoning går ur? Jag har för någon månad sedan tonat/färgat håret med denna: http://www.google.se/imgres?q=intensivtoning+loreal+iced+cacao&hl=sv&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbnid=ezELWVMgb45NxM:&imgrefurl=http://eleven.se/en/loreal-paris-casting-creme-gloss-412-iced-cacao-20784.html&docid=Id1dljCRcPc9LM&imgurl=http://eleven.se/files/l/loreal-paris-casting-creme-gloss-412-djup-askbrun_250x250.jpg&w=250&h=250&ei=iV-lUNTuHOOg4gT6iICoDA&zoom=1&iact=hc&vpx=464&vpy=148&dur=926&hovh=200&hovw=200&tx=105&ty=91&sig=106984529385605700227&page=1&tbnh=137&tbnw=137&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:2,s:0,i:71

    och nu har jag tröttnat rejält på att vara mörkhårig, färgen blev väldigt mörkbrun. Min naturliga hårfärg är råttfärgat, men när jag färgade det mörkt hade det även litelite (knappt märkbara) stänk av orange i solljus (rester av en färgning som gjordes för två år sedan skulle jag tro). Nu efter en månad har det orangea börjat lysa igenom mycket i längderna (i solljus) så det nästan ser ut som den hårfärgen jag hade innan jag blev mörkhårig. En vän sa till mig att hon använt intensivtoning och att den endast blivit daskig i färgen och inte gått ur, medans en kassörska på Åhléns sa att den skulle gå ur efter 6-10 veckor. Jag är osäker för jag har nämnligen inte sett något skillnad alls i främre delen av överhåret som blev mörkare än resten av håret när jag färgade. Jag vill gärna återgå till färgen jag hade innan eller ljusare men är osäker på hur jag ska bära mig åt om intensivtoningen nu inte skulle gå ur.

    Så kort sagt undrar jag om intensivtoningen från l’oreal kommer gå ur helt, och om den inte skulle göra det, vad kan jag använda för färg för att få det ljusare?

    Tack på förhand!

    • Hej Johanna! En intensivtoning går inte helt ur utan precis som en färg kan den sitta i länge. Det tvättas ur en hel del såklart efter ett tag men går ur helt gör de tyvärr inte. Vill du ha håret ljusare så måste du bleka eller avfärga det. Men ge det ett tag och försök tvätta ur så mycket som möjligt av toningen först. Jag rekommenderar inte att du färgar håret själv hemma ljusare utan gå till en frisör. Det är väldigt lätt annars att det blir ojämnt eller gult/orange.

      Hoppas det gav svar på din fråga!

  5. Hej! 🙂
    Jag har en fråga som jag jättegärna skulle vilja ha svar på!

    Mitt hår är typ mörkblont (naturligt), och jag har verkligen tröttnat på den färgen. Helst skulle jag vilja färga det mörkbrunt. Dock är jag rädd för att det inte ska bli bra och därför vill jag tona istället.
    så..
    * Går det att tona från mörkblont till mörkbrunt?
    * Hur länge kommer färgen sitta i i så fall?
    * När det sedan bleks ur, hur kommer det att bli då? Blir det bara ljusare brunt tills det går tillbaks till min naturliga eller kommer det att bli konstigt/färger se onaturlig(typ urblekt) ut?

    Jättetacksam för svar! 😀

      • Hej! En vanlig toning består av en vätska bara. Man blandar alltså inte med väteperoxid då är det en intensivtoning eller färg. En toning t ex från wella color fresh funkar bra även på ofärgat hår men har man väldigt grovt hår kan det vara svår tonat. Det täcker även inte grått hår helt. Den kommer att tvättas ur och det kommer att bli ljusare brunt, jag tror inte att det kommer bli någon konstig färg. Det är svårt att säga om den helt kommer att försvinna har du lite ljusare solblekta toppar t ex så kan det fästa lite extra just där men annars kommer den gradvis att försvinna.

        Hoppas det gav svar på din fråga och lycka till!

  6. Hej!
    Brukar det se snyggt ut att få uppklippt hår som är långt och väldigt rakt? Jag vill nämligen ha en lite mer livlig hårstil.
    Tack!

Kommentera

