Läsarfråga, tips på kalla blonda toner

Hej och tack för en jättebra blogg! Jag själv har typiskt råttfärgat/blondgrått hår men har färgat ett tag och just nu är det väldigt ljust. Senast jag var hos frisören sa hon att det blir väldigt slitet av att blonderas så mycket. Nu vill jag alltså byta hårfärg mot en lite mer skonsammare färg som är lik min egen. Du brukar kunna hitta fina bilder på hårfärger så kan du tipsa om fina askblonda/blondgråa/ljusbruna (?) färger?

Hej! Jag har hittat några färger här nedan som jag tror kan passa dig!

Hoppas det ger dig några idéer.

Har du en en fråga? Kommentera på bloggen eller maila på fragafrisoren@hotmail.com

4 thoughts on “Läsarfråga, tips på kalla blonda toner

  1. Hej! Jag har ett stort problem som jag behöver hjälp med! Jag har just nu en chokladbrun hårfärg och jag trivs väldigt bra i den färgen. Men problemet är att jag är naturligt blond och mitt hår växer väldigt snabbt, vilket gör att jag får en ful blond utväxt som syns väldigt mycket efter bara 1,5 vecka. Och skulle jag färga utväxten oftare än 1 gång i veckan så finns det risk att jag får färg på det redan färgade håret och då blir det mörkare och håret ser fläckigt ut… Jag har ingen lust att bli blond igen på ett tag men tror du att det skulle bli lättare att färga utväxten oftare om jag färgar håret ännu mörkare? För om håret är tillräckligt mörk så borde det ju inte göra något om jag får färg på det redan färgade håret? Ganska svårt att förklara men det är ett stort problem för mig, jag vill ju inte gå runt och se flint ut på skallen… Jag hoppas du kan svara på min fråga 🙂 kram!

    • Hej Olivia! Bara du är försiktig och lägger färgen där du har utväxt ska det gå bra. Men det kan vara riktigt svårt speciellt om du gör det själv och har så lite utväxt, kanske kan någon kompis hjälpa dig? Köp också n skål och pensel (finns på Kicks) det gör det mycket lättare att få det jämnt och snyggt. Även om du färgar håret mörkare kommer det bli samma sak att det kan bli fläckar och ojämnt om man inte är försiktig.

      Lycka till!

  2. Hej!
    Tack för en härlig blogg och snabba/bra svar och tips.
    Min fråga till dig
    Jag har jätte mörkt hår nu både naturligt och färgen som jag har just nu. Jag vill få denna kalla blonda/ljusbruna hårfärgen!

    Finns det tips på hur jag kan t”vätta” ur hårfärgen utan att gå till frisören då det kostar mycket hos en bra pga tjock och längden på mitt hår? Vill jätte gärna ha de ljust till våren/sommaren!! Samt kan man använda toning under processen eftersom de lär se hemskt ut?

    Tack för ditt svar o din tid!!

    Ha en super dag!

    • Hej! Nej jag tror inte det räcker att tvätta utan du måste avfärga det för att få det ljusare. Du behöver ju också färga utväxten ljusare om du vill ha den här ljusare färgen. Så mitt bästa tips är att du går till frisören och får hjälp med att få det ljusare. Om du vill få det ljusare först till våren tycker jag du ska låta det vila helt nu och låta din gamla färg tvättas ur naturligt och sedan gå till frisören till våren.

      Lycka till och vad roligt att du gillar min blogg 🙂

Kommentera

