Läsarfråga, kall blond ton

vinnare2

Hej!

Måste börja med att säga att din blogg är underbar och att det är superbra att du tar dig tid åt dina läsares frågor och delar med dig av dina kunskaper till oss som inte är utbildade inom hårvård och dylikt!

Jag har sett att du rekommenderat Wella color fresh till väldigt många som blekt sitt hår för att få en kallare ton på håret.
Nu är det så att jag naturligt har den typiska, kalla ”råttfärgade” skandinaviska hårfärgen som blir sådär gyllne solblekt om somrarna som jag sedan länge dock färgat över. 
Jag har i ett år haft en tråkig brun affärsfärg som jag sedan hos frisör slingade upp för att det skulle bli mer likt mitt naturliga. Och det blev jättebra!
Dock så störde jag mig på mängden mörkbruna slingor i mitt hår, plus att jag ville ha den ljusare och kallare. Då jag är gymnasiestudent så lät jag min väninna bleka folieslingor i håret. Resultet blev väl sådär, inte enormt  wow-stor skillnad men de bruna slingorna blev kopparfärgade och vissa slingor blev ljust gulaktiga. Det ser allt som allt rätt så gult ut skulle jag säga (se bifogade bilder..) Jag skulle gärna vilja ha en riktigt kall nyans, en askig och rätt gråblond typ (vet inte varför, är förtjust i den färgen). Sett att du rekommenderat wella color fresh 8/81 men är den för ljus för mitt hår? Sett 7/19 och 0/89 också på hairsale.se. vilken av alla i silver-serien tror du passar mitt hår mest? funkar det ens på mitt hår eller måste jag bleka ytterligare slingor?? kommer det ens ta på det orangea i håret? Det är ju typ ljust i botten och mörkt längst ut.. Vet inte vad jag ska göra 😦 

MVH Sarah!

 

Hej Sarah!

Vad roligt att du gillar min blogg det värmer 🙂
Det är svårt att bli av med färg skillnaden du har, alltså att topparna är mörkare. Du skulle egentligen behöva uppsöka en frisör igen och bara jämna ut färgen så att du blir ljusare på längderna och eventuellt lite mörkare i botten, det är svårt att få bra hemma. Men annars tror jag att 8/81 kan bli bra på ditt hår, jag tror inte den blir för ljus. 7/19 är lite mörkare men kan ge ett mer grönt intryck tycker jag istället för grå blond som du vill ha. Men du skulle också behöva bleka lite mer slingor för att få det ljusare, undvik boten och håret som redan är ljust. Det är lätt att det blir gult/orange när man bleker hemma, det är viktigt att du låter det sitta länge i håret. Späd gärna ut blekningen lite med vatten och låt den sedan sitta i 40 -60 min. Lägg sedan i color fresh så tror jag att det kommer bli en fin kall färg. Om du inte tycker att resultatet blir så stort med color fresh kan du tillsätta värme. Har du tillgång till bastu är det perfekt att sitta där några minuter annars kan du sätta en plastpåse på huvudet och föna, eller sätta på en tjock mössa 🙂
Hoppas det gav svar på dina frågor och lycka till!

 

Kommentera

