Läsarfråga, från rött till lila

Lovely purple hair #hair

Hej, hittade precis din blogg, den är super! 
Jag funderar på att färga mitt hår lila, har nu rött. Skiftar lite i rosa då jag använder hårbomben 500. Min fråga till dig, tror du jag behöver bleka eller avfärga håret innan jag färgar det lila? Har avfärgat en gång tidigare innan jag färgade rött, skulle mitt hår klara det? Funderar på att använda schwartzkopf lila, har för mig att dom har en.
Tacksam för svar 🙂

Hej!

Tack så mycket, kul att du gillar min blogg.

Nej du behöver nog inte avfärga om du inte vill ha väldigt ljust lila. Avfärgar man så får man fram mycket varma pigment och då kan det vara svårt att sedan få det lila. Försök att tvätta ur så mycket rött som möjligt nu (vänta en vecka eller två utan att använda den röda färginpackningen) och lägg sedan i en lila färg. Du kan sedan använda Revlons färginpackning 200 violet för att underhålla färgen.

Lycka till!
26 thoughts on “Läsarfråga, från rött till lila

  1. Hej jag färgade mitt hår till gyllenbrunt/guldbrunt får mer askblond/råttfärgat och det blev lite för rött för min hudton osv. Finns det något schampo eller liknande som tar ur röda pigment?

    • Hej Sandra! Prova wella color fresh 7/19 den tar bort varma pigment. Du kan låta den sitta som en toning i 20 min eller som schampo beroende på hur stor effekt du vill ha.

      Lycka till!

      • Tack för tipset men jag känner för varje dag som går att det här är helt fel ton för mig, har du några tips på hir man snabbast får ur en toning ur håret?

      • Hej! En toning förvinner mer och mer ju mer man tvättar det men vill du bli av med den snabbt måste man avfärga. Det är ingenting jag rekommenderar att man gör själv hemma så gå till en frisör.

  2. Hej!

    Jag har naturligt lockig hår, ungefär som på bilden här:

    Men lite mer korkskruvar då jag har kortare hår.
    Mitt hår blir väldigt lätt frissigt, torrt och elektriskt, jag skulle vela ha mjuka och spänstiga lockar. Jag använder moroccanoil och ibland mousse men jag tycker att det blir för hårt, torrt och flygigt med mousse(jag vet att man ska krama håret när moussen har torkat för att få bort det stela).
    Har du något tips på någon bra produkt?

    Tack för en bra blogg!
    Kram

    • Hej Maria! Kolla gärna in Redkens styling produkter för lockigt hår. T ex Ringlet 07 är en mjuk produkt som ger spänstiga lockar. Fortsätt också att ha moroccanoil i de torra topparna. Lycka till!

    • Hej! En lös frisyr är en av de svåraste frisyrerna att få att hålla men såklart inte omöjligt ;). Prova att ha i en produkt som gör håret strävt t ex Osis dust it. Se till att fästa med många hårnålar också! Lycka till!

  3. Hej! Jag gick till frisören för nån dag sen och gjorde mitt mörkbruna hår ljusbrunt. Hon gjorde massa slingor i hela håret och det blev precis som jag ville i längderna och största delen av hjässan, dvs ljusbrunt med ljusa slingor. Men håret närmast mitt ansikte skiftar mot det orangea hållet och jag tycker inte alls det är fint. Min fråga är om jag kan använda silverschampoo för att ta bort orangea toner? Finns det annars något annat jag skulle kunna göra hemma för att ta bort orangea toner? Tack på förhand!

    • Hej Johanna! Jag tror att 8/81 från Wella color fresh skulle passa ditt hår. Låt den sitta i ca 20 min för bästa resultat och upprepa vid behov

      Lycka till 🙂

      • Sorry Johanna jag såg att jag blandat ihop dig med en annan kommentar nu ;). En toning som Wella color fresh kan inte ljusa upp så ljusare blir det inte, snarare mörkare. Du kan prova 7/19 också annars den är mörkare.

        Lycka till!

  4. Hej! Jag har en fråga om locktänger. Mitt hår ser inte så tjockt ut men är enligt en frisör ”en frisörs värsta mardröm”. Det är tjockt med massa små tunna fina hårstrån. Dessutom är det långt, glatt och tungt. Som du förstår så kräver mitt hår de bästa produkterna när det gäller att få en frisyr att hålla. Vilken locktång rekommenderar du och vilka produkter tror du är bäst för mitt hår.
    Jag undrar dessutom vilka färgtrender som kommer i år. Jag har en ganska fin mörkbrun färg av naturen, men är sugen på att ljusa upp det en aning,men har svårt att hitta bra inspiration på nätet.
    Hoppas på att du kan hjälpa mig. Tack på förhand!

    • Hej! Jag gillar konformade locktänger bäst t ex Wella Pro Curl Conical. De bästa produkterna jag vet som jag alltid använder när jag lockar hår är Redkens spray starch 15 och Redkens hårspray Forcefull 23. De biter på de mest svår lockade hår.

      Färgtrenderna i vår är fortsatt lite naturliga, ombré kommer hålla i sig och den solblekta looken. Jag ska försöka hitta lite bilder och skriva lite om färgtrender 🙂

  5. Hej! Jag har ett väldigt långt och tjockt, lite små lockigt hår. Brunt och väldigt vanligt. Jag skulle vilja göra något med mitt hår så att jag får en förändring, men jag vet inte vad jag skulle passa i. Jag har en ganska fyrkantig ansiktsform och en hög panna.

    Kul om du skulle vilja hjälpa mig! Du har en väldigt bra blogg förresten!

    Kram!

    • Hej Lovisa! Kul att du gillar min blogg 🙂 Jag tycker att du borde klippa av det en liten bit och ljusa upp det lite för att få snygga skiftningar i lockarna. Jag tänker mig till axlarna ungefär och många tunna slingor ganska nära din egna färg. Lägg håret gärna i en sidbena också, det är snyggt till din ansiktsform.

      Jag ska försöka hitta lite bilder och lägga upp i ett inlägg inom kort!

      Kram

      • Hej igen! Tack för hjälpen! Det låter väldigt bra, ska tänka på saken, men det blir absolut ett alternativ! 🙂

        Kram

  6. Hej 😀
    Jag har tänkt färga mitt hår ungefärg som på denna bild, lite mörkare bara. Alltså vill jag ha mer violetta skiftningar om du förstår hur jag menar. http://weheartit.com/entry/48598151/via/carrolana (kopiera länken om det inte funkar) Just nu har jag brunt hår med röda skiftningar i topparna likt en dip dye då jag använder purple red färgbomb. (har röda pigment sedan innan så det fäste där men inte på det bruna) Hur ska jag gå tillväga? Måste det blekas eller avfärgas innan eller kan jag bara lägga i färg och sen jobba på med en violet färgbomb för att behålla färgen? Tack på förhand 🙂

    • Hej Selma! Jag tror att det kan räcka med en lila färg eftersom det är en ganska mörk färg. Men har du mörkt brunt hår som är färgat många gånger brunt eller nyligen kan det vara svårt att få bort det bruna med bara en färg. Då skulle du behöva få bort lite brunfärg med avfärgning eller blekning. Det beror alltså på om ditt hår är färgat eller inte samt hur mörkt det är. Att använda en violet färgbomb för att underhålla håret sedan låter toppen!

      Lycka till!

      • Tack för ditt snabba svar 😀 har inte färgat håret sen slutet av oktober då färgade jag det mahogny brunt, och innan det har jag inte färgat håret på över ett år då jag ville låta det vila så det är ganska orört om man säger så ahaha, enda problemet jag har är att lite mindre än halva håret är ljusare och mer pigmentrikt, tror jag! Själva utväxten innan var ju ca halva håret. (har förtillfället som jag skrev ovan använt mig av en färgbomb i det området för att få lite dip dye stil men tvättar jag ur innan nästa färgning). Finns det något tips hur jag kan få hela håret i en jämn färg? ;D

      • Jag tycker du provar att först lägga färgbomben som är lila i håret och låter sitta 10 minuter, lägg sedan i den lila färgen i hela håret. Det finns risk att topparna ändå blir lite ljusare men det borde sitta bättre. Du får nog ändå räkna med att underhålla hela tiden med färginpackninge.

  7. Jag vill börja säga med att din blogg är riktigt bra och full av superbra tips!!
    Jag har ljusbrunt hår och funderar på om det skulle gå att bara lägga i en lila toning i håret eftersom jag inte riktigt vill färga. Har du i sådana fall ett tips på någon toning som skulle fungera? 🙂

    • Hej Sofie! Tack vad glad jag blir att du gillar min blogg 🙂 Ja om du vill ha lite mörkare lila ska det gå bra med en toning på ditt hår. Är det helt ofärgat skulle jag nog rekommendera en intensivtoning t ex Igora violett extra från Schwarzkopf. Är det solblekt eller färgat tidigare kan en toning räcka kolla in t ex manic panic de har några lila toningar! Lycka till!

Kommentera

