Läsarfråga, hår som går av

Hej!

Jag undrar en sak om mitt hår. Jag vill så gärna få jämnlångt hår men just mitt hår runt ansiktet blir aldrig långt. Det är jättekort och hur slitet som helst och ser bara ut som en tuss. Det ser verkligen hemskt ut och är inte alls roligt..

Undrar om du har något tips som jag skulle kunna göra?

Tacksam för svar! Kram

Hej Sofi! Känner igen det där! Håret är lite känsligare längst fram och utsätts ju mer för sol och andra påfrestningar. Mitt tips är att försöka undvika blekning, ljusarfärgning och andra starka påfrestningar. En produkt som jag tycker är väldigt bra är anti snap från Redken, den bygger upp och stärker håret vilket gör att det håller bättre. Prova gärna schampo och balsam i samma serie för bästa effekt. Även kost tillskott som hårkontroll kan hjälpa om det är något ämne du behöver!

Hoppas det gav svar på din fråga 🙂

4 thoughts on “Läsarfråga, hår som går av

  1. Hej! Jag har ganska blondt hår och skulle vilja färga topparna svarta (dip dye). Skulle det bli bra och vart får man tag på svart dip dye färg? 🙂

    • Hej! Ja det går bra men du får vara beredd på att det är svårt nästan omöjligt att få det blont igen. Svart färg finns i de flesta butiker så som Åhléns eller Kicks.

      Lycka till!

  2. Hej!
    Jag har problem med att mitt hår går av.Jag får vita prickar i håret alltifrån 0,5 – 5 cm från topparna och får ganska mycket kluvna toppar. Jag tror att detta kan bero på att jag för ungefär ett år sedan använde värmetänger och tupperade i princip varje dag.

    Men nu sedan ett år tillbaka äter jag ganska nyttigt, motionerar regelbundet och använder värmetänger högst 1 gång i månaden Jag fönar aldrig håret och borstar det aldrig blött.. Jag använder loreals absolut repair shampoo och inpackning och en hårolja från Macadamia. Och en borste av svinborst samt klipper mig var 8:e vecka, klipper även av skadade hårtoppar när jag har tid över.

    Nu har det gått av i cirka ett halvår,är det det gamla skadade håret som fortfarande är kvar och går av eller varför gör det fortfarande det? Är det normalt?

    • Hej Lisa! Du har fått brytningar på håret (vita prickar) och det eller kluvna toppar kan man tyvärr inte reparera! Så det enda alternativet är att klippa bort de 5 centimetrarna som är skadade, de ramlar annars av själva. Håret i topparna är ju ganska gamla och har varit med om mycket, t ex värmetänger och toupering som du skriver. Så klippa igenom håret ordentligt och ta hand om det precis som du gör nu så undviker du att få skadat hår i framtiden.

      Lycka till!

Kommentera

