Läsarfråga, blekning

Hej! Tack för en intressant blogg 🙂 Jag undrar en sak om blekning. Jag skulle vilja bleka mitt hår men nu har jag läst så mycket om att det kan bli gult eller orange och till o med gå av!? Så min fråga är varför blir det så och vad kan göra för att få så bra resultat som möjligt? Jag vet många som gått till frisören o blivit missnöjd så jag vet inte vad som är bäst. Vad är egentligen skillnaden på frisör produkter? Är det helt omöjligt att göra det själv hemma? Jag har nu mellanbrunt hår och till axlarna skulle vilja ha som på bilden här. 

Skulle vara super tacksam om du svarade! 

hälsn Hannah 

Hej Hannah!

Eftersom du har så mörkt hår behöver du ljusa upp det många steg! För varje steg man ljusar upp tillkommer det varma pigment och därför slår det ofta över i orange/gult. De tonerna kan sen vara jättesvåra att få bort och det sliter på håret att sedan få det bra. Det som skiljer produkterna vi frisör använder mot de i butikerna är att vi blandar själva och därför kan vi anpassa färgen helt efter kunden. Blekning måste man också hålla koll på hela tiden och man ser när färgen är klar, man kan alltså inte följa en specifik verkningstid. Hår som går av när man bleker det är oftast väldigt svagt innan, har färgats många gånger eller så sker det en kemisk reaktion på grund av t ex någon metall från egen brunn.

Det är såklart ingen säkerhet att bara för att man går till en frisör så blir det bra. Jag har haft många kunder som varit hos frisörer som förstört deras hår totalt genom blekning eller färgning. Det finns tyvärr många frisörer som inte är kunniga och vissa har inte ens någon utbildning. Fråga gärna efter något bevis på utbildning och fråga även runt bland bekanta vilka frisörer de rekommenderar.

För att återgå till din färgning. Det jag skulle göra är att bleka det med en svag blekning som får sitta väldigt länge. Man börjar alltid i mitten av håret, sedan topparna och sist botten eftersom det annars kommer bli ljusast i botten. Efter blekning behövs det läggas en toning i en ljus kall ton för att få bort lite av de varma pigmenten. Du kommer även behöva använda dig av någon silver produkt (t ex Revlons färginpackning 1002) för att underhålla tonen.

Jag skulle absolut råda dig att gå till en frisör eftersom det är en så stor förändring du ska göra. Men fråga dig gärna för ordentligt innan så det är en frisör som kan färg!

Lycka till!

 

 

Kommentera

