Läsarfråga, avfärgning

Hejsan!

Jag har googlat runt en hel del och hamnade till slut på din blogg. Mycket kul och inspirerande!
Nu till mina frågor.
Jag har färgat håret kolsvart i snart 9 år och har nu bestämt mig för att ta tillbaka min naturliga hårfärg, mörkbrun.
Det jag undrar är; hur går en avfärgning till? Kommer det skada håret? Och kommer det krävas fler än en behandling även om jag bara vill ljusa upp håret till min naturliga mörkbruna färg?
Hoppas du har tid och ork att svara.
Tack på förhand 🙂

Hej Nicole!

En avfärgning skadar inte håret om det görs på rätt sätt. Det som är knepigt är att få ett jämnt och snyggt resultat. Jag rekommenderar dig att gå till en frisör för det är väldigt svårt att få det bra hemma om du inte har någon väldigt kunnig kompis! Det man ska tänka på är att börja i mitten av håret ca fem cm från botten och arbeta ut mot topparna. Sist läggar man det i botten, har du utväxt undviker man botten helt. Det gäller att vara super snabb, det kan räcka med att det sitter i ca 5-10 minuter och man måste få ut det jämnt i hela håret fort för att inte få det ojämnt och fläckigt. Man måste också jobba med håret hela tiden massera och håll koll på färgen. När det ser ljusare ut är det dags att skölja. Eftersom du färgat håret svart så länge är det svårt att svara på om en gång räcker men det är bättre att göra det i två omgångar än att låta avfärgningent sitta i för länge så det slår över i orange/gult.
Hoppas det gav svar på din fråga!
Kommentera

