Läsarfråga, avfärgning

Hej!
Vet att du fått många frågor gällande avfärgning och rött hår

Har varit helblonderad i många år. Blev kreativ hos frisören så vi färgade håret rött. (Med lovord att det inte skulle tappa färg)
Resultatet blev kanon- men efter en vecka började det tappa färg. Nu knappt tre veckor senare är mitt hår rosa på vissa partier (trots att jag använder toningsschampo och tonat håret tre gånger)
Ska till frisören igen- de förstod att detta inte höll i längden. Nu till min fråga – ska man avfärga och försöka bli blond igen? Eller måste man passera en annan färg/ton först?

Mvh Anna

Hej!

Konstigt att frisören lovade att den röda färgen skulle hålla, det gör den sällan i blekt hår tyvärr. Oftast måste man tona det några gånger innan färgen fäster ordentligt.
Jag tror du kan avfärga och bli blond igen. Vad jag förstår har mycket färg försvunnit nu så det kommer nog gå ganska snabbt att bli av med det sista. Sen får man lägga en nyansering för att få en snygg blond färg. Du får räkna med att det kanske bli en lite varmare blond ton en den du hade innan men det kommer snart försvinna om du använder någon silverprodukt.
Lycka till!

 

4 thoughts on “Läsarfråga, avfärgning

  1. Hej!

    Har sett att du fått många frågor om avfärgning men ingen stämmer riktigt in på mig så jag får inte så mycket hjälp av dem tyvärr.
    Resultatet jag är ute efter är såhär eller något liknande: http://www.justjared.com/photo-gallery/74431/jennifer-lopez-hilary-duff-trl-59/. Det måste inte vara exakt så med mörkare i botten och så vidare, målet är att komma närmare min naturliga hårfärg (mörkblont/råttfärgat/ljusbrunt typ) så att jag inte behöver färga det på grund av utväxt för ofta.

    Min nuvarande hårfärg är ca 5 cm utväxt med mellanbrun/mörkbrunt resten av håret. Jag har under förra året färgat det mörkbrunt hemma men de senaste 3-4 månaderna har jag vid 4 tillfällen istället använt lättfärg jag köpt hos frisör som jag nu tvättat ur ganska mycket.

    Vad tror du om att avfärga mitt hår hemma? Vad ska man använda för produkt? Senast jag avfärgade håret hade jag ännu mörkare än nu och blev kritvit i botten och lite mellan-oranget i topparna. Vad behöver man använda för vårdande produkter efteråt? Och till det jag funderar på mest: Hur ska man välja färg/toning efteråt? För att täcka det orangea måste man väl välja en färg i samma nyans på färgskalan eller har jag fattat fel? Hur går man tillväga när man gör det?

    Jättetacksam för svar 🙂

    • Hej Alexandra! En avfärgning ska inte bli orange då har man gjort fel. En avfärgning ska vara så svag å den tar bort några lager färg men den ska absolut inte slå i orange eller gul då är den för stark. Man ska aldrig lägga avfärgning nära den egna utväxten eftersom den då blir väldigt ljust, son du upplevt själv. Gör man på rätt sätt behöver du inte lägga i någon färg efteråt för att få den färgen som Jennifer Lopez har på bilden. Eventuellt en nyansering bara. Jag tyker u ska gå till en frisör och göra avfärgningen för det är väldigt svårt att göra hemma och det blir det misslyckat kan det vara svårt för frisören att få till en fin färg efteråt.

      Hoppas det gav svar på dina frågor!

      • Först och främst tack för att du svarade 🙂

        Oj, jaha. Jag trodde att det vita och orangea resultatet var något man fick räkna med. Den enda frisören i min närhet som gör avfärgning är de som gjorde det sist på mig när jag fick det resultatet.

        Tyvärr tillåter inte min plånbok att gå till frisör just nu så det skulle vara jättesnällt om du ville ge tips på hur jag ska gå tillväga. Självklart vet jag att det aldrig går att veta exakt hur håret kommer reagera om det är jag högst medveten om så jag håller dig inte ansvarig för någonting, vill bara ha lite tips 🙂

        Mitt hår är mellanbrunt/mörkbrunt hår med viss råttfärgad utväxt som har blivit färgat under ett år samt tonat de senaste månaderna. Tror du att jag ska satsa på en avfärgning som bleker 6-8 nyanser (den ska vara till för brunt hår) eller en som bleker 2-4 nyanser (är till för mörkblont hår). Jag vill ju inte bli blond utan som på bilden ovan. Bara jag lyckas ljusa upp håret tillräckligt skulle jag kunna lägga i en färg efteråt. Förstår att det är svårt att svara på men tips på vad en sådan färgnyans kan heta?

      • Hej! Jag skulle ta den som bara ljusar upp 2-4 nyanser. Jag skulle försöka undvika botten! Lägg först på längden (ca 5 cm från botten) och sedan på topparna. Lägg eventuellt även i botten om det är färgat men det gör du allra sist och inte mer en 5 min. Undvik allra närmast där du har en utväxt. Det svåraste är att få det jämnt så det bästa är om du kan ta hjälp av en duktigt kompis.

        Tråkigt att det blev så misslyckat hos frisören. Alla frisörer är tyvärr inte kunniga eller ens utbildade och det är ju inte lätt som konsument att veta. Men jag tycker du ska kolla runt lite och fråga kompisar kanske kan du hitta en duktig frisör som kan hjälpa dig. Det är tyvärr mycket som kan gå fel vid en avfärgning och ute lätt att göra hemma!

        Hoppas du får lite hjälp av mina råd 🙂

Kommentera

