Läsarfråga, brudsmink

vintage hairBild här ifrån

Hej! Tack för en bra blogg :). Jag såg att du jobbar mycket med bröllop så jag tänkte passa på att fråga dig om smink! Jag ska gifta mig i sommar och har bestämt att göra min makeup själv. Anledningen till det är att jag ska gifta mig i USA och jag känner mig osäker med sminket där eftersom jag gillar ganska naturlig make. 

Så min fråga är om du skulle kunna tipsa lite angående sminket. Håret ska en kompis fixa som är duktig på  vintage hår, klänningen går lite i 40-tals stil så det kommer vara retro inspirerat. Jag gillar ju ganska naturligt som sagt men funderar på lite färg på läpparna, sen vill jag ha en hållbar bas också. 

Hoppas du kan ge lite proffs tips 🙂

Hälsningar

Maria 

Hej Maria!

Vad roligt att du ska gifta dig, grattis!

Det viktigaste på bröllopsdagen är att sminket håller. Så basen är därför oerhört viktig, speciellt om det är en varm dag. Jag skulle köpa en oljebaserad foundation, finns t ex på Makeup Store (studio foundation), till det behövs löst puder. Applicera med en svamp tunt tunt och stor puder borste till pudret. Rouge är också viktigt för att se pigg och fräsch ut, har du ett som du trivs i använd det.

I övrigt tycker jag du ska  markera ögonen med en champagne färgad skugga (över hela ögonlocket) och en lite mörkare brun. Använd den mörka skugga närmast ögat och i globlinjen. Lägg eventuellt en tunnlinje med eyeliner, böj fransarna och måla med  vattenfast mascara. Markera ögonbrynen med en skugga som passar dig, använd en snedskuren pensel.

Till sist läpparna, använd en läppenna i den färgen du vill ha och måla först konturen, sedan målar du hela läpparna med pennan. Pudra kanterna med löstpuder för bästa hållbarhet. Applicera lite läppstift i mitten (i samma färg som pennan) så läpparna inte känns så torra. Vill du ha naturligare läppar kan du satsa på ett läppglans eller ett läppbalsam med lite färg i. Då kan du använda en läppenna nära dina läpparsfärg eller så struntar du helt i det.

Eftersom det är en långdag är det bra om du har med kompakt puder, läppstift/läppglans och rouge så du kan bättra på under dagen. Sedan är det bara att öva! Lägg makeupen minst fem gånger så kommer du känna dig trygg på bröllopsdagen. Ta också kort när du över och ha gärna med en kompis som kan hjälpa dig och ge synpunkter.

Lycka till!

 

 

Kommentera

