Läsarfråga, tvätta penslar

Hej! Kul att man kan fråga dig saker! Jag undrar om det här med makeup penslar. Hur ofta ska man egentligen tvätta dom? Vad ska man tvätta dom med osv? Sen tänkte jag du som jobbar som makeup artist hur gör ni? Tvättar du det efter varje kund eller typ en gång i veckan? Hur lätt är det att bakterier sprids? Blir de inte väldigt slitna av att tvättas så mycket? 

Tacksam om du vill svara 🙂

Hej! Makeup penslar ska man tvätta ofta! Det är lätt att det samlas bakterier, speciellt om man använder kladdiga produkter som concealer eller läppstift. Helst ska man tvätta penslar till kladdiga produkter varje gång man använt de tycker jag. Rouge, puder och ögonskuggspenslar behöver man inte tvätta lika ofta men en gång i veckan kan vara bra! Det är också bra om man tvättar sin necessär ibland för att hålla den fräsch.

Penslar som du använt till concealer, foundation, läppstift och eyeliner är bäst att tvätta med diskmedel. Eftersom det är fett i produkterna kan det vara svårt att få bort allt annars.

Penslar i naturhår som man har till torra produkter t ex puder, rouge och ögonskugga, de mår bäst av att tvättas med ett milt schampo och en inpackning kan också vara bra för att hålla de mjuka och fina.

 

När jag jobbar rengör jag alltid mina penslar efter varje kund. Det är lätt att bakterier sprids, speciellt genom mascara, läppglans/läppstift och foundation. Hygien är verkligen viktigt när man arbetar som makeup artist och något som jag aldrig skulle slarva med. En del modeller och artister jag jobbat med har berättat att dom fått både herpes och ögoninfektioner från makeup artister som slarvat.  Inte så kul! Har jag flera kunder så har jag dels flera uppsättningar av penslar men jag använder också sprit för att rengöra  med. Mascara borstar har jag alltid nya för varje kund.

Penslar som är av bra kvalité håller länge även om man tvättar dem varje dag. Mina från Makeupfabriken har jag haft i fyra år och de är lika bra som när jag köpte dem.

Hoppas det gav svar på dina frågor 🙂

Kommentera

