Läsarfråga, silikon överdos

Hej Sandra!


Jag vill börja med att säga att jag uppskattar din blogg väldigt mycket! Snygg, bra organisation och kanontips från dig! Min fråga handlar om fett hår – eller om jag har förstått det rätt efter timmar av googlande, hår som är fullt av skit från dåliga schampon och balsam. Så fort jag har tvättat ser håret fett ut; det liksom klibbar ihop sig i längderna även fast det är rent och fräscht i hårbotten. Därför provade jag med Kérastase Spécifique Bain Divalent Schampo men efter två månaders användning var tredje dag ser jag fortfarande ingen förbättring. Så min fråga är: Nu när jag redan är nere i träsket av silikon-paraben-sulfat-eller-vad-det-nu-är-skadat hår, vad gör jag? Måste jag vänta ut håret tills det växt ut nytt? Hittar inget svar på det någonstans, bara hur man undviker det. Blir tokig! 

Jättetacksam för svar 🙂 

Hej Paulina!

Tack vad kul att du gillar min blogg 🙂
Det låter ju som att ditt hår fått för mycket silikon så du är på rätt väg! Paraben är ett ämne som används som konserveringsmedel och påverkar inte håret men det har varit mycket skriverier om att det är hormonrubbande och därför kanske inte så bra för våra kroppar! Paraben finns i de flesta tvålar, duschkrämer och schampon. Sulfat är ett starkt rengörande ämne som klarar av att lösa upp svår upplösliga silikoner men sliter lite mer på håret eftersom det är ganska starkt. Du behöver alltså ett schampo med sulfat för att bli av med silikon hinnan, men det får ju inte innehålla så mycket silikon heller!
 Du behöver alltså ett djuprengörande schampo utan svårlösliga silikoner, du kan hitta sådana schampon här. Du kan behöva tvätta det några gånger med det djuprengörande schampot innan alla rester av silikoner är borta men det kommer försvinna! Du behöver alltså inte klippa av det 😉
Sedan kan du börja använda rena produkter, kolla in den här sidan Alma of Sweden de har bara produkter utan silikon!
Hoppas det gav svar på din fråga och det inte blev allt för krångligt svar!
Kommentera

