Läsarfråga, hur ofta kan man tona

hej!
jag är naturligt rödblond hårig, och tonar mitt hår med Schawrskopf’s poly color toning som är hasselnötsbrun, som ser jätte naturlig och perfekt ut!
men min utväxt kommer väldigt fort, efter 2 veckor redan, precis vid hår rötterna, vid pannan är det en stor utväxt.. fast resten av färgen i håret är kvar som sten.
hur ofta kan man egentligen tona håret? sliter det ens på håret med toning? skulle man kunna göra det upp till 2 gånger i månaden?
och om inte, hur kan man enkelt täcka utväxten lite innan man går ut? redan testat hårmascara och torr schampoo i mörk färg, men det verkar inte ge resultat..

Hej Alena! Du kan tona bara utväxten, det kan du göra varannan vecka utan att det påverkar håret negativt. Men akta längderna tonar du dem varje gång kommer det bara att bli mörkare och mörkare.

Lycka till!

10 thoughts on “Läsarfråga, hur ofta kan man tona

  1. Hej!
    Jag har aldrig tonat eller färgat håret innan men tänkte att göra det snart. Men är det som ni skriver i detta inlägget att toning kan ge utväxt? För jag vill absolut inte ha utväxt utan att färgen går ur hela håret. Vilken sorts toning ska jag använda då?

    • Hej Amanda! Det finns intensivtoning som vi menar här i inlägget. Det är en mildare färg egentligen och sitter i princip lika bra sim färg. Den består av två delar som man blandar.

      En toning består bara av en del och ger ingen utväxt på ofärgat hår. Men har man blekt/solblekt eller färgat hår kan den sitta minst lika bra som färg. Men på ditt hår som är ofärgat behöver du inte oroa dig för någon utväxt om du inte är riktigt ljus.

      Hoppas det gav svar på din fråga 🙂

  2. Hej!
    Jag undrar om du skulle kunna lägga upp bilder på ett hår med mellanblond hårfärg? Alltså på frisyrer eller hår som har den färgen.
    Mvh Johanna

  3. Hej! Bra initiativ till blogg! Jag har blont hår fast ”strawberry blond”. Jag vill inte ha de röda nyanserna i håret, utan bara ha min blonda färg. Kan jag tona det blont då? Jag har läst att man inte kan tona sitt hår blondare, men funkar det om man vill få det kallare? Vilken toning skulle du tipsa om i så fall?
    Tack för svar 🙂

    • Hej Ellen! Det finns intensivtoningar som både ger en kallare och ljusare ton på blont hår. Men det är en produkt som bara vi frisörer jobbar med t ex Wella Sunlights. Mitt tips är att du går till en frisör som jobbar med den eller liknande produkter. Det finns även toningar som ger en kallare effekt men inte ljusar upp t ex Goldwells skumtoning i färgen 10V. Den kan du lägga själv hemma och finns att köpa t ex på Lyko.se eller hos frisörer som jobbar med Goldwell.

      Kul att du gillar min blogg 🙂

Kommentera

