Läsarfråga, mörkare toppar av färgning

Hej Sandra!
 
Jag hittade din blogg under mitt Google-sökande och jag hoppas att dina frisörkunskaper kan hjälpa mig!
 
Nu är det så att jag har varit brunett större delen av året men har de senaste gånger varit rödhårig under sommaren. Problemet jag möttes av nu är att då jag färgat det så ser det rött ut i rötterna och lite längre ned på håret medan nere i topparna så är det väldigt mörkt. Nästan som en Ombré fast i röda toner. Det duger ju men jag skulle vilja ha samma ton hela vägen. Kom att tänka på att man kanske kan göra en avfärgning på topparna och sedan tona håret rött igen, kan det fungera? Jag är en fattig student så jag satsar helst på att göra det hemma då det blir billigare.
 
 Har du några tips och råd som kanske kan hjälpa mig i mitt quest om att bli rödhårig? Du får gärna skriva tillbaka i samma mail så ser jag det direkt då du svarat!
Hoppas att du kan hjälpa mig, annars så vill jag säga att din blogg är jättebra!
 
Med vänlig hälsning
Linda

Hej Linda!

Vad kul att du gillar min blogg 🙂
Jag tror att du har färgat håret för mycket så det har blivit lager på lager. Det räcker att du bara färgat utväxten och inte längderna/topparna. Dem kan du istället fräscha upp med en färginpackning t ex Revlons nutri color creme eller en lätt toning som Wella color fresh eller Goldwells skumtoning. Jag tycker du ska prova att av färga topparna väldigt lätt. Köp lite blekning eller avfärgning och massera in i topparna. Det är viktigt att det blir jämnt, tillsätt gärna lite vatten så den blir tunnare och lättare att jobba med. Massera tills du ser att håret blivit ljusare och skölj. Vill du ha det ännu ljusare kan du upprepa blekningen. Det är viktigt att du bara tar i topparna där det är mörkt, be gärna en kompis om hjälp för det är svårt att göra själv. Sen kan du bättra på färgen med en lätt toning eller färginpackning.
Lycka till!
Kommentera

