Läsarfråga, få färg att fästa på blekt hår

Bild härifrån 

Hej!
Jättebra sida som jag följer regelbundet då jag älskar hår 🙂 

Har ett dilemma som du kanske vet hur jag skall hantera. Jag är 32 år och har i princip alltid haft kort hår men färgen har varierat genom åren. Har tjockt hår med tjocka och många hårstrån och det är väldigt slitstarkt. Rött är det jag trivts allra bäst i och det jag haft det senaste året men för två veckor sedan fick jag ett ryck och ville bli blond. Min frisör gjorde an avfärgning samt la i en ljus toning. Tanken var att vi skulle fortsätta att göra det ljusare om några veckor men jag trivdes inte och färgade om till rött bara några dagar efteråt. Kvaliten var dessutom som tuggummi. Men den röda färgen blev inte alls som den brukar. Brukar köra på den som jag skickat dig som bifogad fil. Det vart istället ljusrött och färgen släppte efter några dagar och det blev ljust igen. La i samma färg igen men då blev det mörkrött och det håller på att släppa igen. Beror det på blonderingen? Har aldrig varit med om detta tidigare. Har iofs aldrig blonderat håret tidigare. Kan toning fästa bättre än färg just nu? Vad kan man göra? Ångrar sjukt mycket att jag gjorde det blont och vill bara få tillbaka min röda färg. 

Vore tacksam för svar! 

Hej Michaela!

Vad kul att du gillar min sida! Att färgen inte håller är jag nästan helt säker på är på grund av blekningen. När man blekt ett hår förstör man kvalitén mycket och håret har svårt att behålla färg. Det är faktiskt bättre att lägga en toning eller färginpackning istället för färg. Prova t ex Wella color fresh eller Revlons färginpackning i den tonen som passar dig bäst. Se också till att vårda håret extra mycket nu så att det återhämtar sig och kan behålla färgen bättre. Testa t e x Redkens Extreme serie.
Lycka till!
Kommentera

