Läsarfråga, skydda blekt hår på solsemestern

ca 360 kr

Gillar verkligen din blogg, har fått mycket inspiration på frisyrer och färg! På tal om sommaren: ska till Kroatien om två veckor och skulle behöva lite råd (eller om du har skrivit om det någonstans) för hur jag ska göra med sol och hår. Har blont hår med slingor (färg inte blekt) ungefär vid skulderbladen. Väldigt torrt hår. Använder produkter från Watercloud, deras schampoo och hairmask i repairserien. Vad skulle jag kunna göra för att skydda håret mot sol och salt?
Trevlig sommar!

Hej Cecilia! Mitt bästa tips är att skölja håret varje gång du badat med sötvatten och lägga i en inpackning som får verka mellan baden. Jag gillar Redkens Real control som verkligen är super på torrt hår. Ha gärna också en sjal runt huvudet eller en hatt för att skydda håret mot den starka solen. Brukar du bränna botten och inte vill riskera att håret blir ljusare tycker jag du ska testa ett solskydd för hår och hårbotten. Redken har ett som är väldigt bra Take cover med spf 25.

Lycka till och trevlig resa!

8 thoughts on “Läsarfråga, skydda blekt hår på solsemestern

  1. Hej! Jag har kollat lite i arkiven och kan du tipsa om en hårfön som man kan ställa in så den blåser kall luft? Tusen tack för en bra blogg! 🙂

  2. Hej! Jag permanentade mitt hår för ungefär 5 veckor sen och jag blev verkligen nöjd! kort efter det åkte jag utomlands, Efter någon vecka av bad och sol märkte jag att mitt hår blev torrt och mindre lockigt. Nu när jag har varit här i 2 veckor är mitt hår mycket mindre lockigt, innan hade jag små vågiga lockar och nu har jag stora som jag inte alls gillar, och jag har också märkt att om jag drar handen genom håret så tappar jag massa hhårstrån, Så min fråga är, Beror det på sol och bad eller är det min permanent som gick fel? Kan jag permanenta om mitt hår när jag kommer hem igen? Tacksam för svar!

    • Hej! Efter en permanent kan håret bli ganska slitet och det kombinerat med saltvatten och sol kan göra att lockarna blir raka. Jag tror att om du börjar sköta om ditt hår ordentligt med bra produkter så kommer de få tillbaka sin spänst. Att permanenta om det kommer inte att göra det bättre utan det får du vänta med tills håret fått tillbaka en bra kvalité igen. Kolla in Redkens serie för lockigt hår den är väldigt bra och satsa eventuellt på en inpackning som ger lite extra vård från deras serie Real control men den kan också tynga lockarna så satsa framförallt på den serien för lockigt hår.

      Lycka till!

  3. Jag har problem med mitt hår, det är så slitet att det går av. Trotts jag blir jag inte av med det slitna klippt mitt hår flera gånger det senaste året blir jag inte av med allt det slitna. Nu är det ungefär 2,5 år sedan jag började ta hand om mitt superslitna hår. Innan det höll jag dagligen på med värmetänger och tuperingar mm. Men trotts att jag nu länge tagit väl hand om mitt hår med frisör produkter, aldrig använder värmetänger, äter kosttillskott, gör oljeinpackningar och aldrig borstar håret blött så är mitt hår fortfarande slitet. Jag har många gånger suttit med en frisörsax och klippt bort alla slitna toppar jag kan hitta och gått till frisören för att klippa bort det slitna men det hjälper inte. Det slitna sitter liksom i hela håret och det känns inte som att något hjälper.

    Har du några tips på vad jag kan göra? Vill så gärna ha tillbaka mitt långa fina hår jag hade innan jag började med värmetänger.

    • Hej Lisa! Jag tycker du ska prova redkens extreme serie den är den bästa tycker jag för att reparera riktigt skadat hår. Satsa på schampo, balsam och en leave in testament som heter anti snap.
      Lycka till!

  4. har ett liknande problem som Lisa att mitt hår är slitet, så använder mig av uniq one och Macadamia Natural Oil Healing Oil Spray. resten av håret är lent men blir lätt trassligt. och topparna känns jätte slitna fast dem inte behövs klippas. har tappat väldigt mycket hår det senaste, vare sig som duschar eller har torrt hår. Snälla vad är det som händer med mitt hår? använder jag fel hår produkter.

    kan även tillägga att jag använder DOVE’s hår serie för torrt och skadat hår.

    • Hej! Jag skulle rekommendera att du provar schampo och balsam i Redkens extreme serie. Den bygger upp och stärker håret och förhindrar att det slits av. Oljorna är bra om du fortsätter att komplettera med. Lycka till 🙂

Kommentera

