Läsarfråga, få bort gula pigment

sminkk

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas du kan svara på då jag inte hittar svaret någon annanstans… Jag undrar vilken Wella color fresh toning som är bäst om man vill få bort de gula pigmenten ur ett blekt hår (utan att göra det mörkare). Är det 0/6, 0/89 eller 8/81? När jag var in till en frisörbutik och fråga så sa en tjej där att 8/81 kan göra håret lite grönaktigt, just för att färgen i sig är lite blå (blå+gul=grön menade hon), och att lila färg passar bättre, d v s 0/6:an. Men när jag läste på Wikipedia om komplementfärger så är lila komplementfärgen till gult, men när man vill neutralisera gult (få det neutralt, grått) så ska man använda sig av färgen indigo (mörkblå-lila). Även på vissa frisörsidor står det att man ska ha blått till gult, medan det på andra står att man ska ha lila till gult. Så nu är jag väldigt förvirrad. Jag vill inte få ett grönt resultat utan ett naturligt gråaktigt (kallt) resultat. En neutral ton helt enkelt.

Och om det är lila pigment man ska ha, vilken tror du blir bäst av 0/6 violett och 0/89 pearl cendre (för jag antar att den är lila?)? Jag ligger runt en åtta – nia i färgen och vill som sagt inte bli mörkare.

Stort jättetack på förhand, för svar!

Hej Frida! Lila ska man använda till gult hår och blått till orangea toner. Så 0/6 tror jag passar bäst om du vill bli av med det gula, har man mer gul/orange hår kan 0/89 behövas. 8/81 är lite mörkare också och kan göra håret mer grått så de andra är att föredra om man är riktigt blekt blond . Även Revlons nutri color creme i färgen 1002 kan fungera bra för att få bort det gula. Lycka till!

4 thoughts on “Läsarfråga, få bort gula pigment

  1. Heej.

    Jag har naturligt mörkbrunt hår, färgade en ombre hos frisören. Var nöjd i en vecka (var en askig brun färg) men nu har det gått åt de gula/röda toner. Eftersom toningen har tvättats ur. Hur ska jag gå tillväga för att få en fin askig brun färg igen, dvs utan röda toner? Läste lite på din blogg om wella fresh? Är ngt jag skulle använda på topparna tror du?

    Med vänlig hälsning, melissa

    • Hej! Ja Wella color fresh skulle kunna fungera i en av de kalla nyanserna. 411 från Revlon nuri color creme blir väldigt fin annars men den ska bara vara i några sekunder i håret annars blir den för mörk. Lycka till!

Kommentera

