Läsarfråga, spara till långt hår

Hej! Jag har läst igenom din blogg nu och jag tycker du ger så många bra tips! Det är ju toppen att man kan fråga en frisör så här. Nu har jag en fråga som jag inte hittade något svar på. Jag håller som så många andra på att spara ut mitt hår. Det är nästan till axlarna nu och mitt mål är att ha lite nedanför bröstet som jag haft förut. Men nu undrar jag hur ofta och mycket behöver man egentligen klippa sig? Jag är lite rädd för att gå till frisören eftersom de har en tendens att ta alldeles för mycket! Så vad är rimligt? Jag klippte mig senast för 3 månader sedan och det börjar bli lite slitet nu men jag vill verkligen inte klippa av en decimeter för då är jag tillbaka på ruta ett igen. Finns det något annat sätt en att klippa håret för att få bort slitna toppar? Funkar inpackningar? 

Väldigt tacksam om du svarar! 

/Carina 

Hej Carina!

Vad roligt att du uppskattar mina tips! Att spara ut hår tar tid och då förstår jag att det känns så tråkigt om frisören envisas med att klippa av allt man sparat. För det första tycker jag du ska satsa på bra produkter för dit hår och se till att inte styla det för mycket med värme. Slitna toppar som har delat på sig måste man klippa av de går inte att reparera tyvärr men det är skillnad på slitna och torra toppar. Torra toppar kan du ge nytt liv till med inpackningar men är de kluvna så måste de klippas bort.

Jag tycker du ska gå till en frisör som du verkligen har förtroende för och förklara för dig hur viktigt det är att bara klippa av det som måste. Klipper man för mycket så blir ju aldrig håret långt och det förstår de flesta frisörer men var gärna väldigt tydlig. Känner du att frisören inte lyssnar så försök hitta en ny. Det är väldigt svårt att säga hur ofta man ska klippa sig för det variera så mycket från hår till hår. Men vill man att håret ska bli längre tycker jag att var 2-3 månad kan vara lagom. Då är det högst 1 centimeter som gäller.

Hoppas det gav svar på dina frågor och lycka till med sparandet!

6 tankar om “Läsarfråga, spara till långt hår

  1. Hej!
    Jag behöver lite hjälp. Jag tycker mitt hår är lite för ljust och gulblont. Jag vill därför lägga i en askblond toning / intensivtoning, men dom som jag hittills har hittat är antingen för mörka, typ mörkblonda eller för ljusa. Jag vill ha en fin mellanblond askig färg. Har du något bra tips?

    Kram

    • Hej Maria! Mitt tips är framförallt att du väljer en ljusare färg en vad du tänkt dig. Ett ljust hår kan dra åt sig mer färg och bli mörkare en vad man tror. 9/01 från wella color fresh tror jag skulle kunna bli bra t ex. Men gå gärna in och prata med en frisör som säljer toningar så får du mer hjälp! Lycka till!

  2. Hej Carina! Efter en misslyckad färgning är mitt hår inte det vackraste och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. La i Loreals extra ljus askblond 3.0, vilken jag använt förut och varit nöjd med men denna gång blev mina ljusaste slingor samt topparna grå/blå dassiga vilket ser skittråkigt ut.. dessutom blev utväxten samt underhåret lite åt det guldiga hållet vilket gör att allt ser ännu värre ut. Vill inte färga alldeles för mycket så hoppades på att du hade någon smart lösning?

    Mvh Josefine

    • Hej! Jag tror att du kommer tvätta ur det grå/blå ganska fort. Prova också att använda wella color fresh i tonen 10/36 den ger håret en fin beige blond ton.

      Lycka till!

Lämna en kommentar