Läsarfråga, färga tillbaka till naturlig färg

pretty natural blonde

Hej!

 
Jag har naturligt sätt råttfärgat/mörkblont hår, men har fortfarande det blekta, dessutom solblekt/ljusorange-gul nu efter solen legat på, och undrar om jag kan färga det som är blekt till min naturliga färg utan att det tar skada på håret? 
 
Jag hade tänkt göra det hos frisör, men vet inte om mitt hår kan bli missfärgat då eller något.
Hej Linnea!

Ja du kan lägga en toning över för att komma så nära din naturliga hårfärg som möjligt. Det är ingenting som tar någon skada på håret utan det är väldigt milt. Gör du det hos en duktig frisör ska det inte bli missfärgat heller utan bli en fin neutral färg.
Lycka till!

6 tankar om “Läsarfråga, färga tillbaka till naturlig färg

  1. Men är det så lätt att hitta en bra toning att lägga på väldigt blont hår? När jag letar så finns det mest bara toningar för mörkare hår, inte så mycket för det hår som redan är ljust och vill bli mörkare. Var hittar man det? Finns det någon sida på internet?

      • Tack för svar! 🙂 Jag har kollat upp färgerna lite och hittade en som heter 8/03 ”Golden syrup”. Tror du att den fastnar bra på väldigt blont hår?

      • Hej! Ja den borde fastna ganska bra! Du kan låta den sitta upp emot 20 min och upprepa den om du inte tycker den tar ordentligt.Jag har själv använt den och på mig blev den väldigt varm alltså det slog lite i rött. Vill du har en naturligare färg kan 8/0 vara ett alternativ eller så blandar du de båda 🙂

  2. Hej! När jag var hos min frisör sist så hade jag LÅNGT hår. Kycklinggult dock. Jag bad henne klippa det värsta och att få bort det kycklinggula genom att färga i slingor som skulle ge ett hår som ser naturligt ut. Resultat? Hon klipper/ klipper upp och tunnar ut mitt hår (jag har ganska tjockt hår) och lägger i slingor som grått /gult och ljusbrunt i mitt hår och fy f*n vad missnöjd jag blev…. Hann knappt reagera fören hon gått igenom halva håret (Litade på henne). Nu en månad senare så syns utväxten kraftigt, jag har gröna nyanser i håret och har aldrig varit så missnöjd! Vad sjutton ska man göra?? Går ju inte att lita på någon frisör för säger man ”klipp lite” så klipper dem en halv decimeter. MINST. Dessutom var inte mitt hår så skadat utan mitt hår är frissigt naturligt och det var nog inget hon visste innan hon började vandalisera…
    Men men… Finns det någon färg du kan rekomendera som faktiskt färgar håret blont utan att det blir gult? Eller måste man hålla efter med silverschampo? 😦

    • Hej! Vad tråkigt att du hamnat hos en okunnig frisör! Men det finns faktiskt många duktiga frisörer som lyssnar på kunderna så jag tycker inte du ska ge upp hoppet om oss ;). Det är svårt att svara på eftersom jag inte vet exakt hur din färg ser ut. Det bästa tror jag är att du går till en frisör om så bara för att få råd. En del frisörer har ju också en shop där de säljer toningar för hemmabruk.

      Lycka till!

Lämna en kommentar